Pedagogik 2, fortsättningskurs, 30 hp

Education 2, continuation course, 30 credits

734G55

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Gun Sparrhoff

Kursansvarig

Gun Sparrhoff

Studierektor eller motsvarande

Gun Sparrhoff

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) VT 2020 202004-202023 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Förkunskapskrav

  • Pedagogik 1, grundkurs 30hp med minst 22,5hp godkända

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och problematisera förändringsarbete som pedagogisk process
  • beskriva och problematisera teorier, begrepp och modeller avseende frågor som rör förändring och lärande i organisationer
  • beskriva och problematisera begrepp och teorier avseende frågor om ledarskap
  • redogöra för och problematisera ledarskap som pedagogisk påverkansprocess i organisationer
  • förklara och beskriva grundläggande teorier, begrepp och praktiska metoder för interpersonell kommunikation och handledning
  • redogöra för grundläggande vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp inom pedagogisk forskning
  • redogöra för forskningsetiska principer

 

Färdighet och förmåga

  • prioritera, argumentera och försvara egna val av teorier och praktiska tillvägagångssätt för förändringsarbete i organisationer
  • söka, välja ut och använda relevanta vetenskapliga artiklar och tillämpa för analys av ett praktiskt fall avseende förändringsarbete och lärande i organisationer
  • analysera empiriska data avseende ledares arbete och påverkan på lärande och utveckling
  • diskutera relevanta teorier och begrepp för medarbetares och ledares utveckling i relation till olika situationer
  • analysera olika praktiska metoder för interpersonell kommunikation och handledning
  • leda samt muntligen och skriftligen analysera olika typer av samtal
  • observera, analysera och muntligen och skriftligen återkoppla verbala och icke-verbala aspekter av interpersonell kommunikation
  • formulera ett pedagogiskt forskningsproblem
  • argumentera för ett metodologiskt tillvägagångssätt inom ett av pedagogikens delområden
  • genomföra enklare analyser av data
  • tillämpa ett vedertaget vetenskapligt referenshanteringssystem
  • bidra till andra studenters lärande genom gemensamt arbete i grupp 

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera, värdera och kritiskt granska förutsättningar för förändring och lärande i organisationer
  • kritiskt granska hur ledares arbete, lärande och utveckling formar och formas i en samhällelig och organisatorisk kontext
  • problematisera ledarskap utifrån ett genusperspektiv
  • kritiskt granska praktiska metoder för interpersonell kommunikation och handledning
  • reflektera över etiska frågor i samband med olika typer av samtal
  • analysera och skriftligen värdera egen utveckling av samtalsfärdigheter
  • tolka och kritiskt granska resultat från pedagogisk forskning

Kursinnehåll

Kursen omfattar följande fyra delkurser:

Förändring och lärande i organisationer, 7,5 hp

I första delkursen problematiseras förändringsarbete som pedagogisk process och teorier, begrepp och modeller som rör förändring och lärande i organisationer bearbetas. Vidare ingår att analysera en organisation och dess omvärld samt därefter praktisera och tillämpa teorier och modeller för förändringsarbete och lärande. De teorier och praktiska tillvägagångssätt som väljs för förändringsarbetet ska argumenteras och försvaras utifrån tillämpning av ett vedertaget vetenskapligt referenshanteringssystem. I delkursen tränas också samarbete i grupp.

Ledarskap för lärande och utveckling, 7,5 hp

I den andra delkursen behandlas ledarskap utifrån flera grundläggande teoretiska perspektiv och traditioner. Mer specifikt fokuseras ledarskap som en pedagogisk påverkansprocess och ledarskapets betydelse för lärande och utveckling i olika typer av organisationer bearbetas. I kursinnehållet ingår även förutsättningar för medarbetares och ledares lärande och utveckling. Vidare problematiseras ledarskap utifrån ett genusperspektiv och analys empiriska data avseende ledares arbete och påverkan på lärande och utveckling.

Kommunikation och handledning, 7,5 hp

I den tredje delkursen behandlas teorier och praktiska metoder som rör interpersonell, det vill säga mellanmänsklig, kommunikation samt handledning. En del av kursinnehållet utgörs av praktiska övningar där den studerande får tillämpa teorier om kommunikation och handledning. Detta görs genom att studenten själv får leda, delta, observera, analysera och återkoppla olika typer av samtal. Vidare tas även etiska frågor och ställningstaganden som kan uppkomma vid olika typer av samtal upp i kursen. Det ingår också att analysera och värdera sin egen utveckling av samtalsfärdigheter.

Metod i pedagogik, 7,5 hp

I den fjärde delkursen behandlas vetenskapsteoretiska inriktningar och metodologiska ansatser för forskning utifrån en pedagogisk kontext. I kursen ingår också metodologiska begrepp inom pedagogisk forskning, grundläggande planering av empiriska studier i form av formulering av problemområde, syfte och frågeställningar. Kursen innehåller även forskningsetiska krav och kritiskt förhållningssätt i relation till pedagogisk forskning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, praktiska övningar, grupphandledning och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier enskilt och i grupp

Examination

Kursen examineras genom individuella skriftliga tentamina och gruppbaserade inlämningsuppgifter samt muntligen i samband med aktivt deltagande i seminarier och praktiska övningar. Detaljerad information om examinationernas innehåll och form finns i separtat studieanvisning. 

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
LEL2 Ledarskap för lärande o utveckling övrigt 1.5 hp U, G
LEL1 Ledarskap för lärande o utveckling individuell examination 6 hp U, G, VG
MEPE Metod i pedagogik, examination 7.5 hp U, G, VG
KOHE Kommunikation och handledning, individuell examination 5 hp U, G, VG
KOHÖ Kommunikation och handledning, övrigt 2.5 hp U, G, VG
FLIE Förändring och lärande i organisation, individuell examination 4.5 hp U, G, VG
FLIÖ Förändring och lärande i organisation, övrigt 3 hp U, G, VG

Ordinarie litteratur

Böcker

Preliminär (under varje post anges för vilken delkurs litteraturen gäller. Anges även som siffra före varje post, 1=delkurs 1, 2=delkurs 2 o.s.v.)

1. Alvesson, Mats, Sveningsson, Stefan, Torhell, Sven-Erik, (2008) Förändringsarbete i organisationer : om att utveckla företagskulturer 1. uppl. Malmö : Liber, 2008

ISBN: 9789147087181

Delkurs 1: Förändring och lärande i organisationer (FLIO)

1. Bolman, Lee G., Deal, Terrence E., Holmqvist, Anna, (2015) Nya perspektiv på organisation och ledarskap 5., [uppdat.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144094199

Delkurs 1: Förändring och lärande i organisationer (FLIO)

1. Sveningsson, Stefan, Sörgärde, Nadja, (2015) Organisationsförändring : hur, vad och varför? 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144094175

Delkurs 1: Förändring och lärande i organisationer (FLIO)

1.2. Nilsson, Peter, Wallo, Andreas, Rönnqvist, Dan, Davidson, Bo, (2011) Human Resource Development : att utveckla medarbetare och organisationer 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2011

ISBN: 9789144068442

Delkurs 1: Förändring och lärande i organisationer (FLIO)
Delkurs 2: Ledarskap för lärande och utveckling (LELU)

2. Jarl, Maria, Nihlfors, Elisabet, (2016) Ledarskap, utveckling, lärande : [grundbok för rektorer och förskolechefer] 1. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2016

ISBN: 9789127147065

Wallo, A., & Ellström, P-E. (2016) Ledarskap för lärande och utveckling (sid. 339-363). 
Delkurs 2: Ledarskap för lärande och utveckling (LELU)

(sid 339-363) Wallo, A., & Ellström, P-E. Ledarskap för lärande och utveckling

2. Nilsson, Peter, (2005) Ledarutveckling i arbetslivet : kontexter, aktörer samt (o)likheter mellan utbildningskulturer Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 2005

ISBN: 9173057916

Finns tillgänglig via internet
Delkurs 2: Ledarskap för lärande och utveckling (LELU

kap 1, 2, 6, 14 & 15

3. Jensen, Mikael, (2015) Interpersonell kommunikation 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144101309

Delkurs 3: Kommunikation och Handledning (KOHA)

3. Olson, Hardy, Arnoldsson, Charlotte, (2010) Samtal kring handledning : erfarenheter och reflektioner 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144070346

Delkurs 3: Kommunikation och handledning (KOHA)

3. Rautalinko, Erik, (2013) Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap 2. uppl. Stockholm : Liber, 2013

ISBN: 9789147111312

Delkurs 3: Kommunikation och handledning (KOHA)

3. Åberg, K., ((2009)) Anledning till handledning. Skolledares perspektiv på grupphandledning

Doktorsavhandling. Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation. Endast kapitel 2!
Du når kapitlet via länken nedan.

Delkurs 3: Kommunikation och handledning (KOHA)

http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:290823/FULLTEXT01

4. Larsen, Ann Kristin, Kärnekull, Bo, Kärnekull, Ethel, (2009) Metod helt enkelt : en introduktion till samhällsvetenskaplig metod 1. uppl. Malmö : Gleerup, 2009

ISBN: 9789140664792

Delkurs 4: Metod i pedagogik (MEPE)

4. Patel, Runa, Davidson, Bo, (2011) Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning 4., [uppdaterade] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2011

ISBN: 9789144068688

Delkurs 4: Metod i pedagogik (MEPE)

Artiklar

1. Ellström, P.-E., Ellström, P.-E., Organizational learning International Encyclopedia of Education (International Encyclopedia of Education, 2010, :47-52)

Tillgänglig som pdf på LISAM.

2. Holgersson, C., Höök, P., Linghag, S., Regnö, K., & Wahl, A. (2013). Könsmärkta villkor styr synen på kvinnligt och manligt chefskap. I M. Kreuger, L. Crevani & K. Larsen (red). Leda mot det nya: En forskningsantologi om chefsskap och innovation (sid. 155-174). Vinnova (Rapport. Finns tillgänglig via internet),

Delkurs 2: Ledarskap för lärande och utveckling (LELU)

2. Linghag, Sophie, Från medarbetare till chef : kön och makt i chefsförsörjning och karriär

Stockholm: KTH. (Avhandling: kap 3)
Delkurs 2: Ledarskap för lärande och utveckling (LELU)

2. Rantatalo, O., Haake, U., Lindberg, O., Sparrhoff, G. & Bäck, T., Den pluralistiska ledarskapsforskningen: en översikt över svenska avhandlingar om ledarskap Nordiske Organisasjonsstudier 2003-2014. 18(3), 3-29

Delkurs 2: Ledarskap för lärande och utveckling (LELU)

3. Adelswärd, V., Institutionella samtal – struktur, moral och rationalitet. Några synpunkter på värdet av samtalsanalys för att studera mötet mellan experter och lekmän. (1995)

Du når artikeln via länken nedan.
Delkurs 3: Kommunikation och handledning (KOHA)

http://www.fnf.fi/Site/Data/822/Files/Adelsward_fms36.pdf

4. Döös, M., Wilhelmson, L., Johansson, P., Beyond being present: Learning oriented leadership in the daily work of middle managers Journal of Workplace Learning (Journal of Workplace Learning, 10 August 2015, 27(6):408-425)

Delkurs 4: Metod i pedagogik (MEPE)

4. Isling Poromaa, Pär, Author, Holmlund, Kerstin, Author, Hult, Agneta, Author, Umeå universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Pedagogiska institutionen, Originator, Om betydelsen av skolhabitus i högstadiepraktiken Pedagogisk forskning i Sverige

Delkurs 4: Metod i pedagogik (MEPE)

4. Johansson, S. (2015), Validitet och lärares bedömningar. Pedagogisk Forskning i Sverige 20(1-2), 33-53

Delkurs 4: Metod i pedagogik (MEPE)

4. Loon, M., Lim, Y.M., Lee, T.H., Tam, C.L., Transformational leadership and job-related learning Management Research Review (Management Research Review, March 2012, 35(3-4):192-205)

Delkurs 4: Metod i pedagogik (MEPE)

Övrigt

Delkurs 1: Förändring och lärande i organisationer

För delkurs 1 (FLIO) gäller även:  Tillkommer två (2) vetenskapliga artiklar som väljs ut i samband med casearbetet och hemtentamen.

Kompletterande litteratur

Övrigt

Delkurs 3: Kommunikation och handledning (KOHA)

Förslag på bredvidläsningslitteratur Björndahl Cata R. P. (2017) Konstruktiva stödsamtal - perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coaching. Stockholm: Liber.

Delkurs 4 Metod i pedagogik (MEPE)

Utöver denna obligatoriska litteratur rekommenderas läsning av annan litteratur för fördjupad kunskap i anslutning till kursens fyra seminarieuppgifter.

Ali Z., Bhaskar, S.B. (2016). Basic statistical tools in research and data analysis. Indian Journal of Anaesthesia, 60, 662-669.

Berner, B. (2005). Problemen med problemet. Eller: Att fånga en Heffaklump i Lundqvist, Å., Davies, K. & Mulinari, D. (red.) Att utmana vetandets gränser, Liber förlag: Stockholm, s.31–46. Utdrag finns på Lisam.

Burnard, P. (1991). A method of analysing interview transcripts in qualitative research. Nurse Education Today, 11, 461-466.

Elo, S. & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115.

Favero, N. (2016). What's really happening here? Effectively using surveys to learn about organizations. Public Performance & Management Review, 40(1), 145-157.

Meadows, K.A. (2003). So you want to do research? 1: An overview of the research process. British Journal of Community Nursing, 8(8), 369-375.

Meadows, K.A. (2003). So you want to do research? 2: Developing the research question. British Journal of Community Nursing, 8(9), 397-403.

Meadows, K.A. (2003). So you want to do research? 3: An introduction to qualitative methods. British Journal of Community Nursing, 8(10), 464-469.

Meadows, K.A. (2003). So you want to do research? 4: An introduction to quantitative methods. British Journal of Community Nursing, 8(11), 519-526.

Meadows, K.A. (2003). So you want to do research? 5: Questionnaire design. British Journal of Community Nursing, 8(12), 562-570.

Meadows, K.A. (2004). So you want to do research? 6: Reporting research. British Journal of Community Nursing, 9(1), 37-41.

Schilling, J. (2009). On the pragmatics of qualitative assessments. Designing the process for qualitative content analysis. European Journal of Psychological Assessment, 22(1), 28-37.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.