Pedagogik 2, fortsättningskurs, 30 hp
Education 2, continuation course, 30 credits
734G55
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Gun SparrhoffKursansvarig
Gun SparrhoffStudierektor eller motsvarande
Gun SparrhoffKontaktinformation
Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2020 | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
- Pedagogik 1, grundkurs 30hp med minst 22,5hp godkända
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och problematisera förändringsarbete som pedagogisk process
- beskriva och problematisera teorier, begrepp och modeller avseende frågor som rör förändring och lärande i organisationer
- beskriva och problematisera begrepp och teorier avseende frågor om ledarskap
- redogöra för och problematisera ledarskap som pedagogisk påverkansprocess i organisationer
- förklara och beskriva grundläggande teorier, begrepp och praktiska metoder för interpersonell kommunikation och handledning
- redogöra för grundläggande vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp inom pedagogisk forskning
- redogöra för forskningsetiska principer
Färdighet och förmåga
- prioritera, argumentera och försvara egna val av teorier och praktiska tillvägagångssätt för förändringsarbete i organisationer
- söka, välja ut och använda relevanta vetenskapliga artiklar och tillämpa för analys av ett praktiskt fall avseende förändringsarbete och lärande i organisationer
- analysera empiriska data avseende ledares arbete och påverkan på lärande och utveckling
- diskutera relevanta teorier och begrepp för medarbetares och ledares utveckling i relation till olika situationer
- analysera olika praktiska metoder för interpersonell kommunikation och handledning
- leda samt muntligen och skriftligen analysera olika typer av samtal
- observera, analysera och muntligen och skriftligen återkoppla verbala och icke-verbala aspekter av interpersonell kommunikation
- formulera ett pedagogiskt forskningsproblem
- argumentera för ett metodologiskt tillvägagångssätt inom ett av pedagogikens delområden
- genomföra enklare analyser av data
- tillämpa ett vedertaget vetenskapligt referenshanteringssystem
- bidra till andra studenters lärande genom gemensamt arbete i grupp
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera, värdera och kritiskt granska förutsättningar för förändring och lärande i organisationer
- kritiskt granska hur ledares arbete, lärande och utveckling formar och formas i en samhällelig och organisatorisk kontext
- problematisera ledarskap utifrån ett genusperspektiv
- kritiskt granska praktiska metoder för interpersonell kommunikation och handledning
- reflektera över etiska frågor i samband med olika typer av samtal
- analysera och skriftligen värdera egen utveckling av samtalsfärdigheter
- tolka och kritiskt granska resultat från pedagogisk forskning
Kursinnehåll
Kursen omfattar följande fyra delkurser:
Förändring och lärande i organisationer, 7,5 hp
I första delkursen problematiseras förändringsarbete som pedagogisk process och teorier, begrepp och modeller som rör förändring och lärande i organisationer bearbetas. Vidare ingår att analysera en organisation och dess omvärld samt därefter praktisera och tillämpa teorier och modeller för förändringsarbete och lärande. De teorier och praktiska tillvägagångssätt som väljs för förändringsarbetet ska argumenteras och försvaras utifrån tillämpning av ett vedertaget vetenskapligt referenshanteringssystem. I delkursen tränas också samarbete i grupp.
Ledarskap för lärande och utveckling, 7,5 hp
I den andra delkursen behandlas ledarskap utifrån flera grundläggande teoretiska perspektiv och traditioner. Mer specifikt fokuseras ledarskap som en pedagogisk påverkansprocess och ledarskapets betydelse för lärande och utveckling i olika typer av organisationer bearbetas. I kursinnehållet ingår även förutsättningar för medarbetares och ledares lärande och utveckling. Vidare problematiseras ledarskap utifrån ett genusperspektiv och analys empiriska data avseende ledares arbete och påverkan på lärande och utveckling.
Kommunikation och handledning, 7,5 hp
I den tredje delkursen behandlas teorier och praktiska metoder som rör interpersonell, det vill säga mellanmänsklig, kommunikation samt handledning. En del av kursinnehållet utgörs av praktiska övningar där den studerande får tillämpa teorier om kommunikation och handledning. Detta görs genom att studenten själv får leda, delta, observera, analysera och återkoppla olika typer av samtal. Vidare tas även etiska frågor och ställningstaganden som kan uppkomma vid olika typer av samtal upp i kursen. Det ingår också att analysera och värdera sin egen utveckling av samtalsfärdigheter.
Metod i pedagogik, 7,5 hp
I den fjärde delkursen behandlas vetenskapsteoretiska inriktningar och metodologiska ansatser för forskning utifrån en pedagogisk kontext. I kursen ingår också metodologiska begrepp inom pedagogisk forskning, grundläggande planering av empiriska studier i form av formulering av problemområde, syfte och frågeställningar. Kursen innehåller även forskningsetiska krav och kritiskt förhållningssätt i relation till pedagogisk forskning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, praktiska övningar, grupphandledning och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier enskilt och i grupp
Examination
Kursen examineras genom individuella skriftliga tentamina och gruppbaserade inlämningsuppgifter samt muntligen i samband med aktivt deltagande i seminarier och praktiska övningar. Detaljerad information om examinationernas innehåll och form finns i separtat studieanvisning.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LEL2 | Ledarskap för lärande o utveckling övrigt | 1.5 hp | U, G |
LEL1 | Ledarskap för lärande o utveckling individuell examination | 6 hp | U, G, VG |
MEPE | Metod i pedagogik, examination | 7.5 hp | U, G, VG |
KOHE | Kommunikation och handledning, individuell examination | 5 hp | U, G, VG |
KOHÖ | Kommunikation och handledning, övrigt | 2.5 hp | U, G, VG |
FLIE | Förändring och lärande i organisation, individuell examination | 4.5 hp | U, G, VG |
FLIÖ | Förändring och lärande i organisation, övrigt | 3 hp | U, G, VG |
Ordinarie litteratur
Böcker
Preliminär (under varje post anges för vilken delkurs litteraturen gäller. Anges även som siffra före varje post, 1=delkurs 1, 2=delkurs 2 o.s.v.)
ISBN: 9789147087181
Delkurs 1: Förändring och lärande i organisationer (FLIO)
ISBN: 9789144094199
Delkurs 1: Förändring och lärande i organisationer (FLIO)
ISBN: 9789144094175
Delkurs 1: Förändring och lärande i organisationer (FLIO)
ISBN: 9789144068442
Delkurs 1: Förändring och lärande i organisationer (FLIO)
Delkurs 2: Ledarskap för lärande och utveckling (LELU)
ISBN: 9789127147065
Wallo, A., & Ellström, P-E. (2016) Ledarskap för lärande och utveckling (sid. 339-363).
Delkurs 2: Ledarskap för lärande och utveckling (LELU)
(sid 339-363) Wallo, A., & Ellström, P-E. Ledarskap för lärande och utveckling
ISBN: 9173057916
Finns tillgänglig via internet
Delkurs 2: Ledarskap för lärande och utveckling (LELU
ISBN: 9789144101309
Delkurs 3: Kommunikation och Handledning (KOHA)
ISBN: 9789144070346
Delkurs 3: Kommunikation och handledning (KOHA)
ISBN: 9789147111312
Delkurs 3: Kommunikation och handledning (KOHA)
Doktorsavhandling. Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation. Endast kapitel 2!
Du når kapitlet via länken nedan.
Delkurs 3: Kommunikation och handledning (KOHA)
ISBN: 9789140664792
Delkurs 4: Metod i pedagogik (MEPE)
ISBN: 9789144068688
Delkurs 4: Metod i pedagogik (MEPE)
Artiklar
Tillgänglig som pdf på LISAM.
Delkurs 2: Ledarskap för lärande och utveckling (LELU)
Stockholm: KTH. (Avhandling: kap 3)
Delkurs 2: Ledarskap för lärande och utveckling (LELU)
Delkurs 2: Ledarskap för lärande och utveckling (LELU)
Du når artikeln via länken nedan.
Delkurs 3: Kommunikation och handledning (KOHA)
Delkurs 4: Metod i pedagogik (MEPE)
Delkurs 4: Metod i pedagogik (MEPE)
Delkurs 4: Metod i pedagogik (MEPE)
Delkurs 4: Metod i pedagogik (MEPE)
Övrigt
Delkurs 1: Förändring och lärande i organisationer
För delkurs 1 (FLIO) gäller även: Tillkommer två (2) vetenskapliga artiklar som väljs ut i samband med casearbetet och hemtentamen.
Kompletterande litteratur
Övrigt
Delkurs 3: Kommunikation och handledning (KOHA)
Förslag på bredvidläsningslitteratur Björndahl Cata R. P. (2017) Konstruktiva stödsamtal - perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coaching. Stockholm: Liber.
Delkurs 4 Metod i pedagogik (MEPE)
Utöver denna obligatoriska litteratur rekommenderas läsning av annan litteratur för fördjupad kunskap i anslutning till kursens fyra seminarieuppgifter.
Ali Z., Bhaskar, S.B. (2016). Basic statistical tools in research and data analysis. Indian Journal of Anaesthesia, 60, 662-669.
Berner, B. (2005). Problemen med problemet. Eller: Att fånga en Heffaklump i Lundqvist, Å., Davies, K. & Mulinari, D. (red.) Att utmana vetandets gränser, Liber förlag: Stockholm, s.31–46. Utdrag finns på Lisam.
Burnard, P. (1991). A method of analysing interview transcripts in qualitative research. Nurse Education Today, 11, 461-466.
Elo, S. & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115.
Favero, N. (2016). What's really happening here? Effectively using surveys to learn about organizations. Public Performance & Management Review, 40(1), 145-157.
Meadows, K.A. (2003). So you want to do research? 1: An overview of the research process. British Journal of Community Nursing, 8(8), 369-375.
Meadows, K.A. (2003). So you want to do research? 2: Developing the research question. British Journal of Community Nursing, 8(9), 397-403.
Meadows, K.A. (2003). So you want to do research? 3: An introduction to qualitative methods. British Journal of Community Nursing, 8(10), 464-469.
Meadows, K.A. (2003). So you want to do research? 4: An introduction to quantitative methods. British Journal of Community Nursing, 8(11), 519-526.
Meadows, K.A. (2003). So you want to do research? 5: Questionnaire design. British Journal of Community Nursing, 8(12), 562-570.
Meadows, K.A. (2004). So you want to do research? 6: Reporting research. British Journal of Community Nursing, 9(1), 37-41.
Schilling, J. (2009). On the pragmatics of qualitative assessments. Designing the process for qualitative content analysis. European Journal of Psychological Assessment, 22(1), 28-37.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.