Ledarskap för lärande och utveckling, 7.5 hp
Leadership for Learning and Development, 7.5 credits
734G57
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursKursansvarig
Ann-Charlotte BivallStudierektor eller motsvarande
Erica ByströmKontaktinformation
Erica Byström, Studierektor
Maria Fält, administratör
Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2018 | 201809-201813 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
Pedagogik 1, grundkurs med minst 22,5 hp godkända, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och problematisera teorier och begrepp avseende frågor om ledarskap
- redogöra för, och problematisera ledarskap som pedagogisk påverkansprocess i organisationer
Färdighet och förmåga
- analysera empirisk data avseende ledares arbete och påverkan på lärande och utveckling
- diskutera relevanta teorier och begrepp för medarbetares och ledares utveckling i relation till olika situationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska hur ledares arbete, lärande och utveckling formar och formas i en samhällelig och organisatorisk kontext
- problematisera ledarskap utifrån ett genusperspektiv.
Kursinnehåll
Kursen behandlar ledarskap utifrån flera grundläggande teoretiska perspektiv och traditioner. Mer specifikt fokuseras ledarskap som en pedagogisk påverkansprocess och ledarskapets betydelse för lärande och utveckling i olika typer av organisationer bearbetas. Inom kursen behandlas också förutsättningar för medarbetares och ledares lärande och utveckling. Vidare problematiseras ledarskap utifrån ett genusperspektiv. I kursen ingår också att analysera empirisk data avseende ledares arbete och påverkan på lärande och utveckling.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, praktiska övningar, grupphandledning och seminarier. Utöver detta skall den studerande utöva självstudier enskilt och i grupp.
Examination
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen och gruppbaserade inlämningsuppgifter samt muntligen i samband med aktivt deltagande i seminarier. Detaljerad information om examinationernas innehåll och form finns i separat studieanvisning.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen, eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts vid prov får inte delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.