Ledarskap för lärande och utveckling, 7.5 hp

Leadership for Learning and Development, 7.5 credits

734G57

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Kursansvarig

Ann-Charlotte Bivall

Studierektor eller motsvarande

Erica Byström

Kontaktinformation

Erica Byström, Studierektor

Maria Fält, administratör

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) VT 2018 201809-201813 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Förkunskapskrav

Pedagogik 1, grundkurs med minst 22,5 hp godkända, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva och problematisera teorier och begrepp avseende frågor om ledarskap
  • ​redogöra för, och problematisera ledarskap som pedagogisk påverkansprocess i organisationer

Färdighet och förmåga

  • analysera empirisk data avseende ledares arbete och påverkan på lärande och utveckling
  • diskutera relevanta teorier och begrepp för medarbetares och ledares utveckling i relation till olika situationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska hur ledares arbete, lärande och utveckling formar och formas i en samhällelig och organisatorisk kontext
  • problematisera ledarskap utifrån ett genusperspektiv.

Kursinnehåll

Kursen behandlar ledarskap utifrån flera grundläggande teoretiska perspektiv och traditioner. Mer specifikt fokuseras ledarskap som en pedagogisk påverkansprocess och ledarskapets betydelse för lärande och utveckling i olika typer av organisationer bearbetas. Inom kursen behandlas också förutsättningar för medarbetares och ledares lärande och utveckling. Vidare problematiseras ledarskap utifrån ett genusperspektiv. I kursen ingår också att analysera empirisk data avseende ledares arbete och påverkan på lärande och utveckling.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, praktiska övningar, grupphandledning och seminarier. Utöver detta skall den studerande utöva självstudier enskilt och i grupp.

Examination

Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen och gruppbaserade inlämningsuppgifter samt muntligen i samband med aktivt deltagande i seminarier. Detaljerad information om examinationernas innehåll och form finns i separat studieanvisning.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen, eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts vid prov får inte delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.