Klinisk psykologi 5 - Komplex problematik, 7.5 hp
Clinical Psychology 5 – Complex problems, 7.5 credits
735A29
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Mikael SinclairKursansvarig
Mikael SinclairStudierektor eller motsvarande
Linda LidmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 8 (VT 2025) | 202504-202509 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik B, Samhällskunskap A
eller
Matematik 2a (2b/2c), Samhällskunskap 1b (1a1 och 1a2)
(Områdesbehörighet A5/5)
samt
165 hp godkända från Psykologprogrammet varav 120 hp från år 1-2 och 15 hp från termin 5, 15 hp från termin 6 samt 15 hp från termin 7.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och kritiskt granska förklaringsmodeller, bedömnings- och behandlingsmetoder vid allvarlig psykisk ohälsa
- redogöra för och kritiskt granska förklaringsmodeller, bedömnings- och behandlingsmetoder vid posttraumatisk stress eller annan allvarlig psykisk ohälsa relaterad till långvarig utsatthet för vanvård, omsorgssvikt, misshandel, våld i nära relationer eller sexuella övergrepp
- redogöra för och kritiskt granska förklaringsmodeller, bedömnings- och behandlingsmetoder vid posttraumatisk stress eller annan allvarlig psykisk ohälsa relaterad till krig, flykt, tortyr och migration
- redogöra för och kritiskt granska bedömnings- och behandlingsmetoder för personer med psykisk ohälsa och samtidigt missbruk
- redogöra för och reflektera kring psykologens roll och verktyg i multiprofessionellt arbete med personer med komplex problematik och allvarlig psykisk ohälsa
- redogöra för och reflektera kring närståendes situation och behov i samband med bedömning och behandling av personer med komplex problematik och allvarlig psykisk ohälsa
- redogöra för och reflektera kring bemötande, etiska aspekter samt potentiella svårigheter och utmaningar i arbetet med personer med komplex problematik och allvarlig psykisk ohälsa
Kursinnehåll
I kursen behandlas förutsättningar att självständigt kunna analysera och fatta kliniskt informerade beslut om hur psykologisk och psykoterapeutisk bedömning och behandling för personer med olika typer av komplex problematik och allvarlig psykisk ohälsa kan utformas utifrån bästa möjliga tillgängliga evidens, beprövad klinisk erfarenhet samt individens behov, förutsättningar och preferenser.
Psykiska och somatiska följder av upprepade och/eller kroniska och långvariga traumatiska händelser som vanvård, omsorgssvikt, misshandel, sexuella övergrepp, våld i nära relationer, krig, flykt, tortyr och migration uppmärksammas särskilt. I kursen behandlas även bedömning och behandling vid dubbeldiagnos, dvs psykisk ohälsa och samtidigt missbruk av alkohol eller andra droger.
Under kursen läggs stor vikt vid aktuell forskning inom området och värdering av nationella och internationella riktlinjer och rekommendationer för olika patientgrupper och vårdnivåer som utgångspunkt för utformandet av individuellt anpassade behandlingsupplägg.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops samt basgruppsarbete. Utöver detta skall den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom
- närvaro och aktivt deltagande i basgruppsarbetet, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UG
- individuell skriftlig examination, betygsskala: UV
För betyget Godkänd på kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment. För betyget Väl Godkänd krävs betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga examinationen.
Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BASG | Basgrupp | 1 hp | U, G |
SEMI | Seminarium | 2.5 hp | U, G |
EXAM | Examination | 4 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.