Introduktion till psykologin som ämne och profession, 7.5 hp
Introduction to Psychology as a Discipline and Profession, 7.5 credits
735G31
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Adam HellesKursansvarig
Adam HellesStudierektor eller motsvarande
Örjan DahlströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 1 (HT 2021) | 202134-202138 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B, Samhällskunskap A
(Områdesbehörighet A5/5)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för psykologiämnets framväxt som vetenskap
- redogöra för grunderna i olika psykologiska perspektiv samt grundläggande teorier och begrepp
- redogöra för psykologyrkets bredd, avgränsning, innehåll och yrkesetiska problemställningar
- arbeta enligt principerna för problembaserat lärande (PBL)
- söka kunskap och förhålla sig kritiskt i valet av vetenskaplig litteratur
- reflektera om sin egen situation i förhållande till psykologutbildningen
Kursinnehåll
Kursen är en introduktion till psykologin som vetenskap och ämnesområde. Kursen belyser psykologins historia. Under kursen ska studenten tillägna sig grunderna i olika psykologiska perspektiv samt grundläggande teorier och begrepp. Den innefattar också en orientering om psykologyrket som profession.
Kursen lägger stor vikt vid att den studerande ska förstå och tillämpa problembaserat lärande samt kunna se sin egen och gruppdeltagarnas roll i gruppen. Vidare betonas ett kritiskt förhållningsätt i valet av vetenskaplig litteratur. Under kursen ges även en orientering om psykologprogrammets mål, innehåll och arbetsformer.
Undervisnings- och arbetsformer
En stor del av kursen ägnas åt basgruppsarbete. Övriga lärandeaktiviteter är i form av föreläsningar, seminarier, övnings- och inlämningsuppgifter. Studenten genomför individuella samtal med basgruppshandledare.
Examination
Skriftlig individuell tentamen, obligatoriska övnings- och inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i basgruppsarbetet. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEMI | Seminarium | 1 hp | U, G |
SALT | Salstenta | 3 hp | U, G, VG |
INDI | Individuellt samtal | 0.5 hp | U, G |
HEMT | Hemtenta | 2 hp | U, G, VG |
BASG | Basgrupp | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.