Forskningsmetodik 1 - grunder och teorier, 7.5 hp
Research Methods, 7.5 credits
735G71
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Örjan DahlströmKursansvarig
Örjan DahlströmStudierektor eller motsvarande
Lise Bergman NordgrenKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPU | Psykologprogrammet | 1 (HT 2020) | 202044-202048 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Psykologprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att den studerande ska vara antagen till Psykologprogrammet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- muntligt och skriftligt redogöra för vetenskapsteoretiska och kunskapsteoretiska synsätt och skolbildningar
- muntligt och skriftligt redogöra för grundläggande skillnader mellan kvalitativ och kvantitativ metod
- muntligt och skriftligt redogöra för de forskningsetiska regler som gäller för psykologisk forskning
- formulera relevanta forskningsfrågor utifrån givet problemområde
- göra relevanta val av datainsamlingsmetod i relation till specifik forskningsfråga samt problematisera och argumentera för dess för- och nackdelar
- översiktligt redogöra för datainsamlingsmetoder relevanta för psykologisk forskning
- beräkna och tolka beskrivande statistik och grundläggande inferensstatistik, med och utan datorprogram som hjälpmedel
- översiktligt redogöra för de grundläggande skillnaderna mellan olika kvalitativa metoder samt deras syften och användningsområden
- bearbeta och tolka kvalitativa data på en grundläggande nivå
- redogöra för grundläggande psykometri relevant för psykologens yrkesroll
- tillämpa grundläggande samtalsfärdigheter
Kursinnehåll
I kursen behandlas forskningsprocessen, vetenskapsteori och grundläggande designfrågor. Kursen behandlar också datainsamlingsmetoder, kvantitativa och kvalitativa analysmetoder på en grundläggande nivå.
Undervisnings- och arbetsformer
Delar av kursinnehållet kommer att introduceras via föreläsningar. Övriga lärandeaktiviteter är räknestugor, datorövningar, datainsamling, seminarier och övnings-/inlämningsuppgifter. Utöver detta ska den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.
Examination
Skriftlig individuell tentamen, obligatoriska övnings-/inlämningsuppgifter, obligatoriska undervisningstillfällen. Detaljerad information återfinns i studiehandboken.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA5 | Samtalsmetod | 1 hp | U, G |
EXA4 | Kvantitativ laboration | 0.5 hp | U, G |
EXA3 | Kvalitativ gruppuppgift | 1 hp | U, G |
EXA2 | Kvalitativ individuell uppgift | 1 hp | U, G |
EXA1 | Tentamen | 4 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.