Introduction to Child Studies, 7.5 hp
Introduction to Child Studies, 7.5 credits
736A25
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Mats AndrénKursansvarig
Joel LöwStudierektor eller motsvarande
Mats AndrénKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Child Studies, Master´s Programme | 1 (HT 2021) | 202134-202138 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap i ett huvudområde relevant för programmet, t.ex:
- antropologi
- historia
- kommunikationsstudier
- medievetenskap
- pedagogik
- psykologi
- socialt arbete
- sociologi
- språkstudier
- statsvetenskap
eller motsvarande - Engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (Engelska 6/B)
(Undantag för svenska)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- använda en interaktiv internetbaserad undervisningsteknologi och lärandemodell i sin lärandeprocess;
- redogöra för grundläggande regler och förordningar rörande avancerade studier;
- redogöra för och tillämpa regler som gäller för akademisk referenshantering och källkritik;
- ge och ta konstruktiv kritik;
- förstå innebörden och konsekvenser av plagiat;
- redogöra för grundläggande teoretiska perspektiv i forskning om barn och barndom;
- analysera och integrera ett avgränsat tvärvetenskapligt kunskapsområde inom barn och barndomsforskningen genom läsning och diskussioner, samt uttrycka analysen i tal och skrift på ett akademiskt sätt.
Kursinnehåll
Kursen inleds på campus med en översikt över barn- och barndomsforskning parallellt med att en interaktiv internetbaserad teknologi och lärandemodell introduceras. Kursen innehåller moment där de resurser som finns knutna till den digitala lärosal som används under utbildningen, inklusive biblioteksresurser integreras med ett utforskande av fältet för Barn- och barndomsforskning. Kursen omfattar också moment som fokuserar på innebörden av ett akademiskt förhållningssätt samt hur man värderar, använder och anger källor och tillämpar grundläggande regler för akademisk referenshantering och citering. I andra moment behandlas former för vetenskaplig diskussion och kritisk granskning av akademiska texter.
Kursen fortsätter online med fortsatt orientering om det tvärvetenskapliga kunskapsområdet och kartläggning av olika teoretiska inriktningar och teman i barn- och barndomsforskning. Detta avsnitt omfattar också moment där grunderna i vetenskapligt skrivande behandlas.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen inleds med studier på campus och fortsätter sedan online. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbeten på campus och online. Mellan föreläsningar och seminarier inhämtar studenterna självständigt kurslitteraturen, genomför individuella uppgifter, gruppuppgifter och kommunicerar med varandra online. Föreläsningar och tillhörande diskussioner online äger rum i en digital lärosal. Deltagande i examinerande seminarier, workshops och gruppuppgifter är obligatoriskt.
Kursen presenteras i olika multimedia-format. Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. För att säkerställa ett positivt online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.
Undervisningsspråk engelska.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande på seminarier, workshops och i gruppuppgifter på campus såväl som online samt genom individuellt skrivna examinationsuppgifter som skickas in online. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA2 | Examination | 5 hp | EC |
EXA1 | Examination | 2.5 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 9780203362600, 0203362608, 9781280050565, 9781135715496, 9780750705967, 0750705965, 9780750707039
pp. 7-32. Prout A & James A (1997) A New Paradigm for the Sociology of Childhood? Provenance, Promise and Problems,
ISBN: 9780230274686, 9781282507685, 0230274684, 9780230532601, 9780230532601
(Free online book) pp. 34-57. Qualitative research methods
Artiklar
Övrigt
Montgomery, Heather (ed.) (2012-). Oxford bibliographies [e-book] Childhood studies. Oxford: Oxford University Press
https://www.oxfordbibliographies.com/obo/page/childhood-studies
Qvortrup, Jens, Corsaro, William A. & Honig, Michael-Sebastian (eds.) (2009). The Palgrave handbook of childhood studies [e-book]. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, pp. 301-315. The Palgrave Handbook of Childhood Studies. Palgrave McMillan, pp. 301-315. [ebook]
https://ebookcentral.proquest.com/lib/linkoping-ebooks/detail.action?docID=485290
Cook, Daniel Thomas (2020). The Sage encyclopedia of children and childhood studies. Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.
The SAGE handbook of child research [e-book]. (2014). Los Angeles: SAGE
https://ebookcentral.proquest.com/lib/linkoping-ebooks/detail.action?docID=1596237
Chapter 4, 6, 7 and 9
Issues concerning methodology, see chapter 20, 21, 24 and 30
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.