Historical Perspectives on Children and Childhood, 7.5 hp
Historical Perspectives on Children and Childhood, 7.5 credits
736A26
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Johanna SköldKursansvarig
Johanna SköldStudierektor eller motsvarande
Mats AndrénKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Child Studies, Master´s Programme | 1 (HT 2021) | 202139-202143 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap i ett huvudområde relevant för programmet, t.ex:
- antropologi
- historia
- kommunikationsstudier
- medievetenskap
- pedagogik
- psykologi
- socialt arbete
- sociologi
- språkstudier
- statsvetenskap
eller motsvarande - Engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (Engelska 6/B)
(Undantag för svenska)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- beskriva på vilket sätt begrepp som barn och barndom har getts olika innebörder i skilda historiska och kulturella sammanhang;
- identifiera vilka faktorer som har påverkat synen på barn och barndom i det förflutna samt barns villkor i olika historiska kontexter;
- urskilja och diskutera historiska förändringsprocesser avseende barns villkor och synen på barn;
- redogöra för olika traditioner i studiet av barns och barndomens historia;
- jämföra historievetenskapliga metoder som används för att analysera barn och barndom.
Kursinnehåll
I kursen behandlas hur historiska studier av barn och barndom synliggör barndomens kontextbundenhet i tid och rum. Detta görs genom att förändring och kontinuitet av barns villkor och synen på barn och barndom relateras till några områden som har varit centrala för barndomshistorisk forskning, såsom familj, arbete, utbildning och välfärdssystem. Dessa områden används för att belysa hur stat, civilsamhälle och marknad samt demografiska förändringar har inverkat på föreställningar om barn och barndom samt barns villkor både i regionala, nationella och globala sammanhang. Faktorer såsom kön, etnicitet, klass och ålderskategoriseringar m.m. diskuteras i relation till hur de har påverkat barns villkor samt barndomens innebörder och förändring. I kursen belyses olika forsknings- och metodtraditioner inom fältet barndomshistoria.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar och tillhörande diskussioner äger rum i en digital lärosal. Förutom föreläsningar förekommer seminarier, workshops och gruppuppgifter online. Mellan föreläsningar och seminarier inhämtar studenterna självständigt kurslitteraturen, genomför individuella uppgifter, gruppuppgifter och kommunicerar med varandra online. Deltagande i examinerande seminarier, workshops och gruppuppgifter är obligatoriskt.
Kursen presenteras i olika multimedia-format. Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. För att säkerställa ett positivt online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande på examinerande seminarier, workshops och i gruppuppgifter online samt genom individuellt skrivna examinationsuppgifter som skickas in online. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA3 | Written assignment | 4.5 hp | EC |
EXA2 | Student-held oral and digital presentation | 1.5 hp | U, G |
EXA1 | Written assignment | 1.5 hp | U, G |
Böcker
Artiklar
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.