Barn, genus och sexualitet, 7.5 hp
Children, Gender, and Sexuality, 7.5 credits
736A33
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Mats AndrénKursansvarig
Rebecka TiefenbacherStudierektor eller motsvarande
Mats AndrénKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Child Studies, Master´s Programme | 3 (HT 2022) | 202249-202303 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap i ett huvudområde relevant för programmet, t.ex:
- antropologi
- historia
- kommunikationsstudier
- medievetenskap
- pedagogik
- psykologi
- socialt arbete
- sociologi
- språkstudier
- statsvetenskap
eller motsvarande - Engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (Engelska 6)
Undantag ges för svenska - 45 hp godkända inom programmet från år 1
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- diskutera skillnaderna mellan olika teorier om barn, genus och sexualitet
- analysera hur föreställningar och ideal om barn, genus och sexualitet konstrueras i olika samhälleliga och kulturella kontexter
- problematisera relationerna mellan begreppen barn, genus och sexualitet
- kritiskt diskutera och analysera hur genus och sexualitet aktualiseras i relation till barn
Kursinnehåll
I kursen behandlas samhällsvetenskapliga och psykologiska teorier om barn, genus och sexualitet som syftar till att belysa förhållandet mellan begreppen barn, genus och sexualitet, historiskt och idag.
Vidare behandlas i kursen på vilka sätt barns genus och sexualitet är avhängiga av en samhällelig och kulturell kontext. Dessutom belyses under kursen hur föreställningar om genus och sexualitet kommer till uttryck i barns vardagsliv, som exempelvis medier och skola.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker på distans och består av föreläsningar, diskussioner online, feedback studenter emellan, samt framställan av en individuell portfolio. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisnings- och examinationsspråk: Engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftliga uppgift, betygsskala: EC
Högre betyg grundas på den individuella skriftliga uppgiften.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | EC |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9780203824979, 9780203902752, 0203902750, 1283442086, 9781283442084, 9780415389556, 0415389550
8-34. Taylor and Francis “Subjects of Sex/Gender/Desire”
ISBN: 0028659155, 9780028659152, 0028657144
377-380 Gorham D Gendering
743-751 Bailey B Sexuality
ISBN: 9780465077137, 9780465077144, 0465077137, 0465077145
78-115 “Should there be only two sexes?”
ISBN: 9780745633763, 9780745633770, 0745633765, 0745633773
Pp:15-26
[pdf]
ISBN: 0415314968, 0415314976
Taylor & Francis, chapter “Boys ‘doing’ masculinity: Mission impossible?”, 66-93.
ISBN: 9781137353382
123-140 Anna Sparrman Seeing (with) the ‘sexy’ body: Young children’s visual enactment of sexuality.
ISBN: 9781283871914, 9780203117538, 9781136304163, 9781136304170, 9781136304125, 9780415607636, 9780415609678, 0415609674
87-110 Children’s sexual subjectivities
ISBN: 9780415282857, 9780415282864, 0415282853, 0415282861
The languages of sex, 1-10.Artiklar
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9781392176290, 04194217
Artiklar
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.