Forskningsmetoder och epistemologi i barn- och barndomsstudier, 7.5 hp
Research Methods and Epistemology in Child Studies, 7.5 credits
736A36
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Mats AndrénKursansvarig
Mats AndrénStudierektor eller motsvarande
Mats AndrénKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Child Studies, Master´s Programme | 4 (VT 2023) | 202304-202308 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap i ett huvudområde relevant för programmet, t.ex:
- antropologi
- historia
- kommunikationsstudier
- medievetenskap
- pedagogik
- psykologi
- socialt arbete
- sociologi
- språkstudier
- statsvetenskap
eller motsvarande - Engelska 6/B
(Undantag för svenska) - Minst 75 hp godkända från Masterprogrammet i Barn- och barndomsstudier (Master’s programme in Child studies, F7MCH), varav 15 hp ska utgöras av magisteruppsatsen på termin 2
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- identifiera, beskriva och kritiskt diskutera olika epistemologiska, teoretiska och metodologiska perspektiv inom i barn- och barndomsforskning samt redogöra för deras möjligheter och begränsningar
- självständigt identifiera och formulera ett forskningsproblem som är av relevans för barn- och barndomsforskning
- producera en forskningsplan som beskriver hur studien kan genomföras inom den givna tidsramen och med hjälp av lämpliga metoder och vetenskapsteoretiska perspektiv
- redogöra för samt kritiskt diskutera forskningsplaner i både tal och skrift
Kursinnehåll
I kursen behandlas olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter i barn och barndomsforskning. Den behandlar också betydelsen av vetenskapsteoretiska perspektiv vid val av metod för både insamling och analys av data. I kursen behandlas vidare relationen mellan forskningsfrågor, forskningsmetoder och vetenskapsteoretiska positioner. Ett moment i kursen innebär att på ett självständigt och välgrundat sätt formulera ett för barn och barndomsforskning relevant forskningsproblem. Detta problem ska tillämpas i en forskningsplan som beskriver hur problemet kan studeras med användning av lämpliga metoder och vetenskapsteoretiska perspektiv samt inom en given tidsram.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbete. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisning- och examinationsspråk: Engelska.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: EC
För Godkänt (E) som slutbetyg krävs E på den skriftliga uppgiften samt Godkänt på övriga moment. Högre betyg grundas på den individuella skriftliga uppgiften.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA4 | Essay: Written individual assignment | 6 hp | EC |
EXA2 | Seminar: Opposition and discussion of research plans | 1.5 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.