Barns hälsa och utveckling i en global värld, 7.5 hp
Children’s Health and Development in a Global World, 7.5 credits
736A37
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Karin Zetterqvist NelsonKursansvarig
Karin Zetterqvist NelsonStudierektor eller motsvarande
Mats AndrénKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Child Studies, Master´s Programme | 4 (VT 2023) | 202309-202313 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap i ett huvudområde relevant för programmet, t.ex:
- antropologi
- historia
- kommunikationsstudier
- medievetenskap
- pedagogik
- psykologi
- socialt arbete
- sociologi
- språkstudier
- statsvetenskap
eller motsvarande - Engelska 6/B
(Undantag för svenska) - Minst 75 hp godkända från Masterprogrammet i Barn- och barndomsstudier (Master’s programme in Child studies, F7MCH), varav 15 hp ska utgöras av magisteruppsatsen på termin 2
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- redogöra för olika definitioner av begreppet hälsa
- redogöra för grundläggande perspektiv i utvecklingspsykologi
- kritiskt diskutera betydelsen av nyckelbegrepp i barnhälsodiskurser
- identifiera och analysera dilemman som uppstår då barns hälsa och utveckling jämförs i ett globalt perspektiv
- analysera och diskutera tillämpningen av barnkonventionen i utveckling av barnhälsopolitik och -policy
Kursinnehåll
Kursens innehåll är indelat i tre övergripande teman.
Barns hälsa och utveckling i ett historiskt och sociologiskt perspektiv
- Teoretiska inriktningar i synen på barns hälsa
- Ett barn i utveckling
- Normalitet och avvikelse
Barns hälsa i ett globalt perspektiv
- Insatser som utformas för att arbeta med barns hälsa
- Dilemman som uppstår när normer och värderingar ur ett specifikt socialt och kulturellt sammanhang överförs till ett annat.
Barns hälsa och barnkonventionen
- Barnkonventionens betydelse i utveckling av nationell och internationell hälsopolitik.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbete. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisning- och examinationsspråk: Engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UG
- individuell muntlig presentation, betygsskala: UG
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: EC
För Godkänt (E) som slutbetyg krävs E på individuell skriftlig uppgift samt Godkänt på övriga moment. Högre betyg grundas på den individuellt skriftliga uppgiften.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA2 | Portfolio assignment | 5.5 hp | EC |
EXA1 | Workshop assignment | 2 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.