Barn, skola och utbildning, 7.5 hp

Children, School, and Education, 7.5 credits

736A40

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Asta Cekaite

Kursansvarig

Asta Cekaite

Studierektor eller motsvarande

Mats Andrén
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MCH Master´s Programme in Child Studies 3 (HT 2019) 201939-201943 Engelska Ortsoberoende O

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Master´s Programme in Child Studies

Förkunskapskrav

För behörighet till kursen krävs en kandidatexamen inom humaniora, beteende- eller samhällsvetenskap med huvudområde (motsvarande) i ett ämne relevant för kursen. Exempel på huvudområden som är relevanta är antropologi, historia, kommunikationsstudier, medievetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, språkstudier, statsvetenskap.

För att bli antagen till kursen skall den studerande ha minst 45 godkända högskolepoäng av första årets kurser på Masterprogrammet i Barn- och barndomsstudier (Master’s programme in Child studies, F7MCH).

Dokumenterad kunskap i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6. 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för och diskutera hur sociala kategorier så som klass, etnicitet och funktionsvariation får betydelse i relation till skolans organisation och barns skolvardag;
- redogöra för och jämföra skolans medborgarskapande uppdrag i olika samhällen;
- redogöra för och diskutera sociala och socialiserande processer i skolan utifrån ett mikroperspektiv;
- på ett vetenskapligt sätt kritiskt granska skolans socialiserande och medborgarskapande roll.

Kursinnehåll

I kursen behandlas hur skolan bidrar till att socialisera elever och forma dem som medborgare. Kursen omfattar ett makro- och ett mikroperspektiv. Med hjälp av till exempel internationella utblickar, historiska tillbakablickar och inblickar i barns skolvardag ska den studerande tillägna sig verktyg för att kritiskt granska skolans socialiserande och medborgarskapande uppdrag. Verktygen består av kunskap om variationsrikedomen beträffande skolans medborgarskapande roll beroende på politisk och nationell kontext samt insikter om hur skolbarns olikheter, barns egen socialisation i kamratgruppen och de sociala processerna i skolans vardag påverkar detta uppdrag och dess utfall. 

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar och tillhörande diskussioner äger rum i en digital lärosal. Mellan föreläsningar och seminarier inhämtar studenterna självständigt kurslitteraturen, genomför uppgifter och kommunicerar med varandra online.
Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. Kursen presenteras i olika multimedia-format. För att säkerställa ett positivt online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.
Undervisningsspråk engelska.

Examination

Examination sker genom aktivt deltagande på seminarier och i gruppuppgifter online samt genom individuellt skrivna examinationsuppgifter som skickas in online. Detaljerad information omfattande examination återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för Tema
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA4 Examination 1 7.5 hp EC
EXA3 Examination 3 4.5 hp EC
EXA2 Examination 2 1.5 hp EC
EXA1 Examination 1 1.5 hp EC
UPG1 Uppgifter 2.5 hp EC
EXA6 Examination 5 hp EC

Böcker

Curriculum for the compulsory school, preschool class and the recreation centre, 2011. Ordförrådet AB. Stockholm. p. 9-20. Ordförrådet AB. Stockholm.
Ahn J., (2015) Finding a Child’s Self: Globalization and the Hybridized Landscape of Korean Early Childhood Education Anthropology & Education Quarterly, Vol. 46, Issue 3, pp. 224–243.
Cekaite, A., (2013) Socializing emotionally and morally appropriate peer group conduct through classroom discourse. Linguistics and Education, 24, 511-522. Linguistics and Education
Corsaro, W., (2003) We’re friends, right: Inside kids’ culture Joseph Henry Press.
Dewey, J, (1916) Democracy and Education. Mcmillan, Chapter 1.
Dolby N., (2001) Constructing Race. Youth, Identity and Popular Culture in South Africa, New York: State University of New York. Read chapter two “Historical Frames: Apartheid, identity, and Schooling”, p. 19-30.
Ertl H. & Phillips D., (2000) ”The Enduring Nature of the Tripartite System of Secondary Schooling in Germany: Some Explanations”, in British Journal of Educational Studies. 48(4):391-412; Blackwell Publishers
Goodwin, M. H., (2006) The Hidden Life of Girls Oxford, Blackwell Publishing. (Chap 7). Blackwell Publishing
Jackson, P., (1990) Life in classrooms. New York: Columbia University. (Chap. 1). New York: Columbia University.
Key, E., (1909) The Education of the child/Century of the Child. p. 1-2.1
Lange D. & Print M. Ed., (2012) Schools, Curriculum and Civic Education for Building Democratic Citizens. Springer.. (p. 1-56)
Locke, J., (1692) Some Thoughts Concerning Education, p. 1-19 (Introduction + Part I and II). Available online via LIU Library
Reggio Emilia, Excerpt from Early Childhood Education Today, by G.S. Morrison,, 2009 edition, p. 155-161.
Sandin, B., (2010) ”Education”, in Heywood, Colin (ed.), A cultural history of childhood and family in the age of empire, Oxford; Berg, Serie: A cultural history of childhood and family; 5.
Thorne, B., (1993) Chapter 5 'Creating a sense of opposite sides' in Gender play. Girls and boys in school. Buckingham, England: Open University Press´(Chap 5). See pdf file in course documents The National Curriculum in England. Department of Education. 2013. p. 4-12

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.