Projektblock 4. Fördjupning i kultur och mediegestaltning, 30 hp

Project block 4. Culture and Media Production, advanced course, 30 credits

739G25

Huvudområde

Kultur och mediegestaltning

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Ingemar Grandin

Kursansvarig

Ingemar Grandin, Lars Bergwall

Kontaktinformation

Jonas Johansson, Studievägledare

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7KKM Kultur, samhälle och mediegestaltning, kandidatprogram 3 (HT 2021) 202134-202203 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Kultur och mediegestaltning

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1F

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i kultur, samhälle, mediegestaltning

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet på grundnivå
  • 45 hp godkända från år 1 på programmet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- uppvisa fördjupad kompetens inom kultur och mediegestaltning,
- arbeta i ett arbetsteam, i ett projekt, och där i samarbete med andra utveckla sitt kunnande, sin kreativitet och sin problemlösningsförmåga
- självständigt i olika egna arbeten utnyttja teoretiskt och empiriskt stoff från vetenskapens kunskapsbibliotek samt vetenskapliga undersökningsmetoder
- uppvisa fördjupade gestaltningsteoretiska insikter samt fördjupad förmåga till idéutveckling och produktion inom digitala audio-/film-/rumsliga medier.

Kursinnehåll

Kursen arbetar inom ramen för digitalt baserad produktionsteknik med såväl linjära som icke-linjära medier. Den är laborativt upplagd och betonar växelspelet mellan gestaltningens form och innehåll. Med form avses medieteknik, estetik, och dramaturgi, med innehåll vetenskapligt baserad kunskap.

Projektblocket innehåller såväl fastlagda moment och fastlagd kurslitteratur som eget kunskapssökande inom projektblockets tema och avpassat efter den produktionsidé som ska gestaltas. Särskild vikt läggs vid fördjupning i olika vetenskapliga metoder för undersökningar och kunskapskritik, projektstyrning samt mediegestaltningens teori
och praktik. Projektblocket utmynnar i att studenterna offentligt redovisar, reflekterar över samt låter granska sitt projektarbete.

Kursen innefattar fastlagda moment och kurslitteratur men också studenternas eget kunskapssökande utifrån den produktionsidé som ska gestaltas. Inom ramen för ett tvärmedialt arbetssätt väljer den studerande en tyngdpunkt på ettdera av audio, rumslig gestaltning eller video. Som perspektivgivande för den vetenskapliga förankringen av projektarbetets problemområde och därmed för produktionens innehållsliga inriktning erbjuder kursen alternativa inriktningar. Dessa organiseras utifrån aktualitet och forskningsfront på tematiskt vis i tvärvetenskapliga seminarier. Här erbjuds såväl mer kulturvetenskapliga som mer samhällsvetenskapliga tyngdpunkter.

Projektblocket utmynnar i att studenterna offentligt redovisar, reflekterar över samt låter granska sitt projektarbete.

Projektarbetet omfattar följande faser:

Projektutveckling
Teoretisk förankring av gestaltningsform, problemområde och innehåll. Utveckling och precisering av produktionsidén. Fördjupning i gestaltningsmediets produktionsteknik och dramaturgi.

Research och produktion
Empiriska undersökningar. Produktion. Fortsatt fördjupning i gestaltningsmediets produktionsteknik och dramaturgi.

Post-produktion och publicering
Redigering och färdigställande samt publicering (offentliggörande) av
gestaltningsarbeten.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen är upplagd för att främja studentaktiva arbetssätt där teoretiska studier, egna undersökningar och eget gestaltande arbete integreras. Studenten har ett tydligt medägarskap i läruppgiften. Studierna inom projektblocket bedrivs huvudsakligen i mindre projektgrupper och innehåller också moment av individuellt arbete.

Indelningen i projektgrupper fastställs av kursansvarig. Studenternas arbete stöds genom olika former av lärarledd verksamhet: laborationer, handledning, gruppdiskussioner och föreläsningar. Varje projektgrupp har såväl vetenskaplig som gestaltningsmässig handledare.

Examination

Examinationen omfattar projektarbetet inklusive
- uppsatser, kunskapsöversikter, rapporter och andra skriftliga inlämningsuppgifter;
- gestaltning/produktion;
- presentationer av produktionsidé, synops, manus;
- aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningar och seminarier (eller att lämna skriftliga uppgifter) samt i produktionsmoment och tillämpningsövningar, samt
- redogörelse för och försvar av projektarbetet vid avslutande seminarum.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA4 Examination 7.5 hp U, G, VG
EXA3 Examination 7.5 hp U, G, VG
EXA2 Examination 7.5 hp U, G, VG
EXA1 Examination 7.5 hp U, G, VG

Ordinarie litteratur

Böcker

Eriksson, Yvonne, Göthlund, Anette, (2012) Möten med bilder: att tolka visuella uttryck. 2., [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur,

ISBN: 9789144059457

Nichols, Bill, (2017) Introduction to documentary. Third edition. Bloomington : Indiana University Press, 2017.

ISBN: 9780253026347, 9780253026859

(Kap 6 och 7, Finns som e-bok via länk)

https://eds.a.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=3&sid=9d3592a5-8e12-4059-954f-07c69c831e41%40sdc-v-sessmgr02&bdata=JkF1dGhUeXBlPWlwLHVpZCZsYW5nPXN2JnNpdGU9ZWRzLWxpdmUmc2NvcGU9c2l0ZQ%3d%3d#AN=lkp.994081&db=cat00115a

Rose, Gillian, (2016) Visual methodologies : an introduction to researching with visual materials. 4th edition London : Sage,

ISBN: 9781473948907, 9781473948891

(Kap. The Good Eye: Looking at Pictures Using Compositional Interpretation)

Walmsley, Sonstige, (2011) Key issues in the arts and entertainment industry

ISBN: 9781906884208, 9781906884475, 190688420X, 1906884471

(Kap. The audience experience: changing roles and relationships.)

Artiklar

Bottomore, Stephen, The Panicking Audience?: Early cinema and the 'train effect' Historical Journal of Film, Radio & Television Jun1999, Vol. 19 Issue 2, p177-216. 40p. 9 Black and White Photographs, 1 Diagram.

Övrigt

Ezra, Elizabeth. The cinemising process: film-going in the silent era. manuscript.
Särskilda texter i varje seminariegrupp tillkommer!

Kompletterande litteratur

Övrigt

Litteraturlistan uppdaterad: 2021-06-24

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.