Projektblock 5. Fördjupning i kultur och mediegestaltning, 30 hp

Project block 5. Culture and Media Production, advanced course, 30 credits

739G28

Huvudområde

Kultur och mediegestaltning

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Michael Godhe

Kursansvarig

Michael Godhe, Gabriel Thott
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7KKM Kandidatprogrammet i kultur, samhälle, mediegestaltning 4 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Kultur och mediegestaltning

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i kultur, samhälle, mediegestaltning

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • använda vetenskapens kunskapsbibliotek och undersökningsmetoder för att förstå, kritiskt värdera, strukturera och syntetisera kunskaper i självständigt kunskapsarbete
  • förmedla sådant kunskapsinnehåll till andra genom olika digitala audio-/film-/rumsliga medier utifrån väl grundade gestaltningsteoretiska insikter
  • använda vetenskapliga verktyg att problematisera, analysera, förstå och förklara samhälleliga eller kulturella fenomen och processer
  • bemästra projektet som arbetsform (projektledning, resurs- och tidshantering, gruppdynamiska processer) och att självständigt och i samarbete med andra bemästra ett projektarbetes olika moment och arbetsfaser
  • utveckla ett innehåll från idé till färdig (kunskaps- och gestaltningsmässig) produktion.

Kursinnehåll

Kursen arbetar inom ramen för digitalt baserad produktionsteknik med såväl linjära som icke-linjära medier. Den är laborativt upplagd och betonar växelspelet mellan gestaltningens form och innehåll. Med form avses medieteknik, estetik, och dramaturgi, med innehåll avses vetenskapligt baserad kunskap.

Projektblocket innehåller såväl fastlagda moment och fastlagd kurslitteratur som eget kunskapssökande inom det aktuella tema som kursledningen särskilt fastställer, och avpassat efter den produktionsidé som ska gestaltas. Inom ramen för ett tvärmedialt arbetssätt väljer den studerande en tyngdpunkt på antingen audio, rumslig gestaltning eller video. Som perspektivgivande för den vetenskapliga förankringen av projektarbetets problemområde och därmed för produktionens innehållsliga inriktning erbjuder kursen alternativa inriktningar. Dessa organiseras utifrån aktualitet och forskningsfront på tematiskt vis i tvärvetenskapliga seminarier. Här erbjuds såväl mer kulturvetenskapliga som mer samhällsvetenskapliga tyngdpunkter.Särskild vikt läggs vid breddad fördjupning i olika vetenskapliga metoder för undersökningar och kunskapskritik, projekthantering och samarbetsformer, samt mediegestaltningens teori och praktik.

Projektblocket utmynnar i att studenterna offentligt redovisar, reflekterar över samt låter granska sitt projektarbete.

Projektarbetet omfattar följande inriktningar:

Projektutveckling
Teoretisk förankring av gestaltningsform, problemområde och innehåll. Utveckling och precisering av produktionsidén. Fördjupning i gestaltningsmediets produktionsteknik och dramaturgi.

Research och produktion
Empiriska undersökningar. Produktion. Fortsatt fördjupning i gestaltningsmediets produktionsteknik och dramaturgi.

Post-produktion och publicering
Redigering och färdigställande samt publicering (offentliggörande) av gestaltningsarbeten.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen är upplagd för att främja studentaktiva arbetssätt där teoretiska studier, egna undersökningar och eget gestaltande arbete integreras. Studenten har ett tydligt medägarskap i läruppgiften. Studierna inom projektblocket bedrivs huvudsakligen i mindre projektgrupper och innehåller också moment av individuellt arbete.

Indelningen i projektgrupper fastställs av kursansvarig. Studenternas arbete stöds genom olika former av lärarledd verksamhet: laborationer, handledning,
gruppdiskussioner och föreläsningar. Varje projektgrupp har såväl vetenskaplig som gestaltningsmässig handledare.

Examination

Examinationen omfattar projektarbetet inklusive

  • uppsatser, kunskapsöversikter, rapporter och andra skriftliga inlämningsuppgifter;
  • gestaltning/produktion;
  • presentationer av produktionsidé, synops, manus;
  • aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningar och seminarier (eller att lämna skriftliga uppgifter) samt i produktionsmoment och tillämpningsövningar, samt
  • redogörelse för och försvar av projektarbetet vid avslutande seminarum.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA4 Examination 7.5 hp U, G, VG
EXA3 Examination 7.5 hp U, G
EXA2 Examination 7.5 hp U, G
EXA1 Examination 7.5 hp U, G

Böcker

Eriksen, Thomas Hylland, (2014) Globalization : the key concepts Second edition. New York : Bloomsbury Academic, [2014]

ISBN: 9780857857422, 9780857857279, 9780857857651

Till gemensamma föreläsningar

Frase, Peter, (2017) Fyra framtider : visioner om en postkapitalistisk värld Göteborg : Daidalos, [2017]

ISBN: 9789171735171

Går också bra med den engelska originalutgåvan.

Gäller: Seminariegrupp 1, Framtidslaboratoriet

Josephson, Peter, Lundgren, Frans, (2014) Historia som kunskapsform 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144094588

Gäller: Seminariegrupp 1: Framtidslaboratoriet. Utdrag finns tillgängligt i Lisam.

Nightingale, Virginia, (2011) The handbook of media audiences Malden : Wiley-Blackwell, 2011

ISBN: 9781118721391, 9781405184182

Läs artikeln av Shawn Shimpach, sid 62-81. Finns tillgänglig på länken genom Google Books (sidorna 66-67, 73-74 samt 78-79 finns inte på länken utan på Lisam)

Sontag, Susan, (2003) Regarding the pain of others London : Hamish Hamilton, 2003

ISBN: 0241142075

I urval på Lisam

Artiklar

Fréderic Claisse & Pierre Delvenne, Building on Anticipation: Dystopia as Empowerment Current Sociology Monograph 2015:2 (Vol 63) s 155-169

Gäller: Seminariegrupp 1, Framtidslaboratoriet. Finns tillgänglig på Lisam

Luke Goode & Michael Godhe, Beyond Capitalist Realism - Why We Need Critical Future Studies Culture Unbound 2017:1, s. 108-129

Gäller: Seminariegrupp 1, Framtidslaboratoriet. Finns tillgänglig på Lisam

M. Gail Hamner, Sensing Religion in Alfonso Cuarón´s Children of Men Religions 2015:6

Gäller: Seminariegrupp 1, Framtidslaboratoriet. Finns tillgänglig på Lisam

Peters, John Durham, "Witnessing", Media, Culture & Society Vol. 23, 707-723

Finns tillgänglig i Lisam

Övrigt

Övriga texter kommer finnas tillgänliga på Lisam

Uppdaterad: 2019-12-13

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.