Projektblock 5. Fördjupning i kultur och mediegestaltning, 30 hp

Project block 5. Culture and Media Production, advanced course, 30 credits

739G28

Huvudområde

Kultur och mediegestaltning

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Konstantin Economou

Kursansvarig

Emelie Fälton, Gabriel Thott
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7KKM Kultur, samhälle och mediegestaltning, kandidatprogram 4 (VT 2022) 202204-202223 Svenska Norrköping O

Huvudområde

Kultur och mediegestaltning

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i kultur, samhälle, mediegestaltning

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • använda vetenskapens kunskapsbibliotek och undersökningsmetoder för att förstå, kritiskt värdera, strukturera och syntetisera kunskaper i självständigt kunskapsarbete
  • förmedla sådant kunskapsinnehåll till andra genom olika digitala audio-/film-/rumsliga medier utifrån väl grundade gestaltningsteoretiska insikter
  • använda vetenskapliga verktyg att problematisera, analysera, förstå och förklara samhälleliga eller kulturella fenomen och processer
  • bemästra projektet som arbetsform (projektledning, resurs- och tidshantering, gruppdynamiska processer) och att självständigt och i samarbete med andra bemästra ett projektarbetes olika moment och arbetsfaser
  • utveckla ett innehåll från idé till färdig (kunskaps- och gestaltningsmässig) produktion.

Kursinnehåll

Kursen arbetar inom ramen för digitalt baserad produktionsteknik med såväl linjära som icke-linjära medier. Den är laborativt upplagd och betonar växelspelet mellan gestaltningens form och innehåll. Med form avses medieteknik, estetik, och dramaturgi, med innehåll avses vetenskapligt baserad kunskap.

Projektblocket innehåller såväl fastlagda moment och fastlagd kurslitteratur som eget kunskapssökande inom det aktuella tema som kursledningen särskilt fastställer, och avpassat efter den produktionsidé som ska gestaltas. Inom ramen för ett tvärmedialt arbetssätt väljer den studerande en tyngdpunkt på antingen audio, rumslig gestaltning eller video. Som perspektivgivande för den vetenskapliga förankringen av projektarbetets problemområde och därmed för produktionens innehållsliga inriktning erbjuder kursen alternativa inriktningar. Dessa organiseras utifrån aktualitet och forskningsfront på tematiskt vis i tvärvetenskapliga seminarier. Här erbjuds såväl mer kulturvetenskapliga som mer samhällsvetenskapliga tyngdpunkter.Särskild vikt läggs vid breddad fördjupning i olika vetenskapliga metoder för undersökningar och kunskapskritik, projekthantering och samarbetsformer, samt mediegestaltningens teori och praktik.

Projektblocket utmynnar i att studenterna offentligt redovisar, reflekterar över samt låter granska sitt projektarbete.

Projektarbetet omfattar följande inriktningar:

Projektutveckling
Teoretisk förankring av gestaltningsform, problemområde och innehåll. Utveckling och precisering av produktionsidén. Fördjupning i gestaltningsmediets produktionsteknik och dramaturgi.

Research och produktion
Empiriska undersökningar. Produktion. Fortsatt fördjupning i gestaltningsmediets produktionsteknik och dramaturgi.

Post-produktion och publicering
Redigering och färdigställande samt publicering (offentliggörande) av gestaltningsarbeten.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen är upplagd för att främja studentaktiva arbetssätt där teoretiska studier, egna undersökningar och eget gestaltande arbete integreras. Studenten har ett tydligt medägarskap i läruppgiften. Studierna inom projektblocket bedrivs huvudsakligen i mindre projektgrupper och innehåller också moment av individuellt arbete.

Indelningen i projektgrupper fastställs av kursansvarig. Studenternas arbete stöds genom olika former av lärarledd verksamhet: laborationer, handledning,
gruppdiskussioner och föreläsningar. Varje projektgrupp har såväl vetenskaplig som gestaltningsmässig handledare.

Examination

Examinationen omfattar projektarbetet inklusive

  • uppsatser, kunskapsöversikter, rapporter och andra skriftliga inlämningsuppgifter;
  • gestaltning/produktion;
  • presentationer av produktionsidé, synops, manus;
  • aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningar och seminarier (eller att lämna skriftliga uppgifter) samt i produktionsmoment och tillämpningsövningar, samt
  • redogörelse för och försvar av projektarbetet vid avslutande seminarum.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA4 Examination 7.5 hp U, G, VG
EXA3 Examination 7.5 hp U, G
EXA2 Examination 7.5 hp U, G
EXA1 Examination 7.5 hp U, G

Böcker

Arnold, Dana, Lundgren, Staffan, Karlholm, Dan, (2006) Konstvetenskap : en introduktion. Stockholm : Raster

ISBN: 9187215756, 91-87215-756, 9789187215759

Gäller: Seminariegrupp 2. Finns tillgänglig på Lisam

Arvidsson, Kristoffer, (2015) Arkitektur för eller som konst : konflikten mellan form och funktion i nutida konstmuseiarkitektur = Architecture for or as art : the conflict between form and function in the present-day architecture of art museums

ISBN: 9789187968921, 9187968924

Gäller: Seminariegrupp 2. Finns tillgänglig på Lisam

Bring, Ove, (2015) Parthenonsyndromet : kampen om kulturskatterna. Stockholm : Atlantis, 2015

ISBN: 9789173537254

Gäller: Seminariegrupp 2. (sid 11-17) Finns tillgänglig på Lisam

Duncan, Carol, (1995) Civilizing rituals : inside public art museums. London ; New York : Routledge

ISBN: 0203978714, 0415070112, 0415070120

Gäller: Seminariegrupp 2. (sid 1-6, 7-20, 133-134) Finns tillgänglig på Lisam

Hodén, Tintin, (2020) Motsättningarnas museum: Samproduktionen av museiideal i den offentliga debatten om Moderna museet 1972-2013

ISBN: 978-91-7929-816-6

Gäller: Seminariegrupp 2. Doktorsavhandling. Kapitel: Att skriva om historien - debatterna om det andra önskemuseet och Hilma af Klint.

http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1446199/FULLTEXT02.pdf

Ingemark, Anna, (2018) Arkitekturens resenärer: Formandet av en identitet och en diskurs Carlssons, Stockholm

Gäller: Seminariegrupp 2. Finns tillgänglig på Lisam

Svensson, Gary, (2018) Att verka utanför ramarna: Utmaningar och föreställningar i 1900-talets konsthistoria Carlssons, Stockholm

Gäller: Seminariegrupp 2. (Sid 109-139) Finns tillgänglig på Lisam

Artiklar

Kvint, Annica, Jag vill skapa museirum för alla Arkitektur 2018

Gäller: Seminariegrupp 2. (Sid 47-49) Finns tillgänglig på Lisam

Percovich, Victoria, Kulturen måste ha ett eget rum Arkitektur 2020 (s. 16-17)

Gäller: Seminariegrupp 2. Finns tillgänglig på Lisam

Stara, Alexandra, Louvreeffekten i Konstmuseiarkitektur Sciascope, nr 7 2015/s 50-84

Gäller: Seminariegrupp 2. (varannan sida utgörs av den engelska versionen) Finns tillgänglig på Lisam

Svensson, Julia, Kommentar till Nationalmuseum Arkitektur 2018:6/sid 26-29

Gäller: Seminariegrupp 2. Finns tillgänglig på Lisam

Övrigt

Övriga texter kommer finnas tillgänliga på Lisam

Uppdaterad: Sem grupp 2, 2020-11-27

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.