Samtal, bemötande och förhållningssätt i socialt arbete, 7.5 hp

Communication and Professional Development in Social Work, 7.5 credits

745G46

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Karin Osvaldsson Cromdal

Kursansvarig

Peter Holmqvist

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 2 (HT 2020) 202035-202039 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B,  Samhällskunskap A
Områdesbehörighet A5/5

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om kommunikationsteorier och kommunikationens betydelse i socialt arbete
  • visa färdighet och förmåga att använda kunskaper om kommunikationsteorier och kommunikationsmodeller i möte med individer i socialt utsatta situationer
  • visa grundläggande förmåga i professionellt förhållningssätt och att genomföra professionella samtal
  • visa färdighet och förmåga att reflektera kring betydelsen av bemötande och pröva det egna förhållningssättet vid kommunikation i socialt arbete
  • visa förmåga att reflektera kring vikten av etik och empati i socionomens olika möten.

Kursinnehåll

Kursen behandlar teorier och aktuell forskning om kommunikation och samtal. Verbal och icke verbal kommunikation samt sammanhangets betydelse problematiseras. Socionomens profession och yrkesroll diskuteras i relation till empatisk förmåga, värdegrund och social kontext. Den studerande tränar kommunikation i olika gruppövningar och rollspel. I reflekterande processer analyseras professionella samtal och bemötande utifrån olika perspektiv. Vidare behandlas betydelsen av att ge och ta emot återkoppling samt att förstå betydelsen av självkännedom och personlig professionell utveckling i socialt arbete.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen består av samtalsövningar, andra färdighetsträningar, föreläsningar och seminarier. Den studerande förbereder sig i grupp och individuellt inför undervisningen genom inläsning av litteratur samt arbete med specifika uppgifter.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i färdighetsträningar och genom i grupparbeten samt genom individuella muntliga och skriftliga uppgifter. Detaljerade information återfinns i studiehandledningen.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXM2 Tentamen 4 hp U, G, VG
FÄR2 Färdighetsträning 4 övningar 2 hp U, G
SEM5 Litteraturseminarium/Professonellt förhållningssätt 0.5 hp U, G
SEM6 Litteraturseminarium/Att arbeta med tolk 0.5 hp U, G
SEM8 Examinationsseminarium 0.5 hp U, G

Böcker

Aronsson, K., & Osvaldsson, K. (2014). Trust and the contestation of blame narratives: Veiled stances in an institutional assessment context. In P. Linell, I. Marková, P. (Eds.), Dialogical approaches to trust in communication. (pp. 29-49). Charlotte, NC, US: IAP Information Age Publishing.
Banks, Sarah & Williams, Robin. (2005). “Accounting for Ethical Difficulties in Social Welfare Work; Issues, Problems and Dilemmas”. British Journal of Social Work 35(7): 1005-1022.
Duffy, Francis & Healy John Paul. (2011). Social Work With Older People in a Hospital Setting. Social Work in Health Care 50(2): 109–123.
Eide, Tom & Eide, Hilde. (2006) . Kommunikation i praktiken Stockholm: Liber.
Fioretos, Ingrid; Gustafsson, Kristina & Norström Eva. (2014). Tolkade möten: tolkningens betydelse för rättsäkerhet och integration. Lund: Studentlitteratur.
Forrester, Donald; Kershaw, Sophie; Moss, Helen; & Hughes, Laura. (2008). Communication skills in child protection: how do social workers talk to parents? Child and Family Social Work 13(1): 41–51.
Gustafsson, Kristina, Norström, Eva, Fioretos, Ingrid & Höglund, Petra (2018). Barn och andra anhöriga som översätter och medlar inom socialtjänst och hälso-och sjukvård [Elektronisk resurs]. Stockholm: Socialstyrelsen. Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-76532
Herz, Marcus. & Johansson, Thomas. (2019). Det professionella mötet: en grundbok. Lund: Studentlitteratur.
Holm, Ulla. (2002), Empathy and professional attitude in social workers and non‐trained aides. International Journal of Social Welfare, 11(1): 66-75.
Kullberg, Christian; Herz, Marcus; Fäldt, Johannes & Wallroth, Veronika. (2012). Genus i socialt arbete. Stockholm: Liber. (s. 7-34 , s. 35-71 samt s. 144-175.)
Osvaldsson, K. (2003). Får jag bara säga en grej...: Att göra sig hörd: Deltagande och deltagarperspektiv på särskilda ungdomshem. In: FAS (Ed.), Blir det bättre med behandling? (pp. 66-74). Stockholm: FAS.
Røkenes, Odd Harald & Hansson, Per-Halvard (2016). Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. [2: rev uppl.]. Malmö: Gleerups.
Sverker, Annette; Östlund, Gunnel; Börjeson, Martin; Hägerström, Margareta & Gåfvels, Chatarina. (2017). The Importance of Social Work in Healthcare for Individuals with Rheumatoid Arthritis. Quality in Primary Care, 25(3): 138-147.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.