Samtal, bemötande och förhållningssätt i socialt arbete, 7.5 hp

Communication and Professional Development in Social Work, 7.5 credits

745G46

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Peter Holmqvist

Kursansvarig

Peter Holmqvist

Studierektor eller motsvarande

Veronika Wallroth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 2 (HT 2021) 202135-202139 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B,  Samhällskunskap A
Områdesbehörighet A5/5

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om kommunikationsteorier och kommunikationens betydelse i socialt arbete
  • visa färdighet och förmåga att använda kunskaper om kommunikationsteorier och kommunikationsmodeller i möte med individer i socialt utsatta situationer
  • visa grundläggande förmåga i professionellt förhållningssätt och att genomföra professionella samtal
  • visa färdighet och förmåga att reflektera kring betydelsen av bemötande och pröva det egna förhållningssättet vid kommunikation i socialt arbete
  • visa förmåga att reflektera kring vikten av etik och empati i socionomens olika möten.

Kursinnehåll

Kursen behandlar teorier och aktuell forskning om kommunikation och samtal. Verbal och icke verbal kommunikation samt sammanhangets betydelse problematiseras. Socionomens profession och yrkesroll diskuteras i relation till empatisk förmåga, värdegrund och social kontext. Den studerande tränar kommunikation i olika gruppövningar och rollspel. I reflekterande processer analyseras professionella samtal och bemötande utifrån olika perspektiv. Vidare behandlas betydelsen av att ge och ta emot återkoppling samt att förstå betydelsen av självkännedom och personlig professionell utveckling i socialt arbete.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen består av samtalsövningar, andra färdighetsträningar, föreläsningar och seminarier. Den studerande förbereder sig i grupp och individuellt inför undervisningen genom inläsning av litteratur samt arbete med specifika uppgifter.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i färdighetsträningar och genom i grupparbeten samt genom individuella muntliga och skriftliga uppgifter. Detaljerade information återfinns i studiehandledningen.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXM2 Tentamen 4 hp U, G, VG
FÄR2 Färdighetsträning 4 övningar 2 hp U, G
SEM5 Litteraturseminarium/Professonellt förhållningssätt 0.5 hp U, G
SEM6 Litteraturseminarium/Att arbeta med tolk 0.5 hp U, G
SEM8 Examinationsseminarium 0.5 hp U, G

Ordinarie litteratur

Böcker

Eide, T & Eide, H. , (2006.) Kommunikation i praktiken. Stockholm: Liber.
Gustafsson, K., Norström, E., Fioretos, I. & Höglund, P., (2018.) Barn och andra anhöriga som översätter och medlar inom socialtjänst och hälso-och sjukvård [Elektronisk resurs]. Stockholm: Socialstyrelsen.

Tillgänglig på Internet:  http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-76532

Herz, M & Johansson, T. , (2019.) Det professionella mötet: en grundbok. Lund: Studentlitteratur.
Kullberg, C., Herz, M., Fäldt, J & Wallroth, V. , (2012.) Genus i socialt arbete. Stockholm: Liber.
Røkenes, O.H & Hansson, P.H. , (2016.) Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. 2: rev uppl. Malmö: Gleerups.
Socialstyrelsen., (2018.) Att samtala med barn. Kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso- och sjukvården och tandvården [Elektronisk resurs]. Stockholm: Socialstyrelsen.

Tillgänglig på Internet: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf 

Artiklar

Hall, C & Slembrouck, S., ”Communication with Parents in Child Welfare: Skills, Language and Interaction”. Child & Family Social Work. 14(4)/2009/ 461–70.

https://doi.org/10.1111/j.1365-2206.2009.00629.x.

Holm, U., Empathy and professional attitude in social workers and non‐trained aides. International Journal of Social Welfare. 11(1)/2019/ 66-75.

https://doi.org/10.1111/1468-2397.00197 

Lynch, A., Newlands, F. & Forrester, D., ”What Does Empathy Sound like in Social Work Communication? A Mixed-Methods Study of Empathy in Child Protection Social Work Practice”. Child & Family Social Work. 24(1)/2019/139–47

https://doi.org/10.1111/cfs.12591.

Mattsson, T. , ”Intersectionality as a Useful Tool: Anti-Oppressive Social Work and Critical Reflection”. Affilia: Journal of Women and Social Work. 29(1)/2014/8–17.

.https://doi.org/10.1177/0886109913510659.

Richards, S., Ruch, G & Trevithick, P., ”Communication Skills Training for Practice: The Ethical Dilemma for Social Work Education”. Social Work Education, 24(4)/2005/ 409–22.

https://doi.org/10.1080/02615470500096928.

Rowland, A och McDonald, L. , “Evaluation of Social Work Communication Skills to Allow People with Aphasia to Be Part of the Decision Making Process in Healthcare.” Social Work Education. 28(2)/2009/128–44.

https://doi.org/10.1080/02615470802029965.

Sverker, A., Östlund, G., Börjeson, M., Hägerström, M & Gåfvels, C. , The Importance of Social Work in Healthcare for Individuals with Rheumatoid Arthritis. Quality in Primary Care. 25(3)/2017/138-147.

Kompletterande litteratur

Böcker

Øvreeide, H & Erlandsson, A. , Samtal med barn: metodiska samtal med barn i svåra livssituationer. 2010. Lund: Studentlitteratur.

Referenslitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.