Professionalitet, etik och samverkan i socialt arbete, 15 hp

Professionalism, Ethics, and Cooperation in Social Work, 15 credits

745G68

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Karin Osvaldsson Cromdal

Kursansvarig

Leonard Ngaosuvan

Studierektor eller motsvarande

Veronika Wallroth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 4 (HT 2021) 202145-202203 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1F

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt 
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B
samt
45 hp godkända från termin 1 och 2

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och tillämpa teorier rörande professioner, professionsetik och interprofessionell samverkan i socialt arbete
  • jämföra olika professioners villkor och praxis samt identifiera förutsättningar för interprofessionell samverkan
  • tillämpa professionsetisk värderingsförmåga och förhållningssätt
  • tillämpa kunskaper om kommunikation och samtalsmetodik i mötet med individer och grupper i det sociala arbetet
  • tillämpa metoder och verktyg för professionell utveckling, samverkan och hållbarhet
  • värdera den egna professionella utvecklingen samt identifiera fortsatta utvecklingsbehov

Kursinnehåll

Socionomens professionella yrkesidentitet och kompetens är kursens huvudtema. Handledning, självkännedom, samtalsmetodik och professionsetisk värderingsförmåga som metoder och verktyg för professionell utveckling introduceras och tränas som förberedelse för VFU och hållbarhet i kommande yrkesliv. Teoretiska perspektiv på profession och professionsetik behandlas. Under den andra delen av kursen behandlas teorier och metoder för interprofessionellt arbete och samverkan. Genom att den studerande möter såväl yrkesverksamma från olika professioner som studerande från andra professionsutbildningar uppmärksammas olika villkor och praxis samt problem och möjligheter i praktisk samverkan. Avslutningsvis identifieras och sammanfattas det egna behovet av ytterligare kunskap och kompetensutveckling.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av färdighetsträningar, samtalsövningar, integrationsmoment, seminarier och föreläsningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

  • aktivt deltagande i färdighetsträning, betygsskala: D
  • färdighetstränande samtalsövningar i grupp, betygsskala: UG
  • färdighetstränande integrationsmoment i grupp, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
  • skriftlig gruppuppgift, betygsskala: UG
  • individuell skriftlig hemtentamen, betygsskala: UV

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga hemtentamen.

Detaljerad information finns i studieanvisningarna.

Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXM1 Hemtentamen 6 hp U, G, VG
FÄR2 Reflekterande team 0.5 hp U, G
FÄR3 Bemötandedag 0.5 hp U, G
FÄR5 SIP 0.5 hp U, G
FÄR7 Kris- och katastrofarbete 0.5 hp U, G
FÄR8 Professionell utveckling och relationskompetens 1 hp U, G
INL1 Skriftlig gruppuppgift, Vad är professionalitet 2 hp U, G
SEM1 Vad är professionalitet 1 hp U, G
SEM2 Interprofessionellt arbete, litteraturseminarium 1 hp U, G
SEM4 Professionalitet Etik och Interprofessionell samverkan 1 hp U, G
FÄR9 Etiskt dilemma 0.5 hp U, G
FÄ10 Interprofessionellt arbete 0.5 hp U, G

Böcker

Ahrne Göran; Svensson Peter (Red)., (2015) Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm, Natur & Kultur.

Eriksson, Zetterkvist, Ulla; Ahrne, Göran, “Intervjuer” Kapitel 3.

Akademikerförbundet SSR. , (2017) Etik i socialt arbete– Etisk kod för socialarbetare.

Tillgänglig på Internet: https://akademssr.se/sites/default/files/files/etik_och_socialt_arbete_2017_w.pdf 

Finns på Lisam.

Carlander, Jakob; Wedeen, Andreas., (2019.) Att förstå sin egen utsatthet -stöd för professionella i människovårdande yrken. Liber.
Christoffersen, Svein Aage (red.)., (2017.) Professionsetik. Malmö: Gleerups.

Kap 1, 2 och 3

Henriksen, Jan-Olav & Vetlesen, Arne Johan. , (2013.) Etik i arbete med människor. 3:e rev. uppl. Lund: Studentlitteratur.
International Federation of Social Workers (IFSW)., (2018.) Global Social Work Statement of Ethical Principles

Tillgänglig på Internet: http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/

Johansson, Staffan; Dellgran Peter och Höjer, Staffan (Red) ., (2015.) Människobehandlande organisationer. Villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete. . Stockholm: Natur och kultur.

Grape, Ove ”Samverkan inom och mellan människobehandlande organisationer” och Ponnert, Lina & Svensson, Kerstin ”Standardisering som lösning”.

Lennéer-Axelson, Barbro & Thylefors, Ingela. , (2013) Konflikter: uppkomst, dynamik och hantering. 2:a omarb. rev. utg. Stockholm: Natur & kultur.

Kap 1, 2, 3, 4, 7, 9 och 12.

Pettersson, Ulla., (2018.) Etik och socialtjänst, om förutsättningar för det sociala arbetets etik. Malmö: Gleerups.
Socialstyre.lsen, (2018.) Krisstöd vid allvarlig händelse.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2018-10-9.pdf (Valda delar obligatoriska; se studiehandledningen, Övriga referenslitteratur)

Finns på Lisam.

Söderberg, Christina., (2016.) Individinriktad brottsprevention – om SSPF och viljan att samverka [Individual prevention – on SSPF and the will to collaborate]. Norrköping : Linköpings universitet.

Valda delar obligatoriska; se studiehandledningen, Övriga referenslitteratur.

Finns på Lisam.

Artiklar

Banks, Sarah., “Interprofessional Ethics: A Developing Field? Notes from the Ethics & Social Welfare Conference, Sheffield, UK, May 2010”. Ethics and Social Welfare. 4(3)/2010/280-294.

Finns på Lisam.

Banks, Sarah. , ” Negotiating personal engagement and professional accountability: professional wisdom and ethics work.” European Journal of Social Work 16(5)/2012/ 587-604.

Finns på Lisam.

Boddy, Jennifer & Dominelli Lena., ”Social media and social work: The challenge of a new ethical space” Australian social work. 2016/DOI: 10.1080/0312407X.2016.1224907

Finns på Lisam.

Brante, Thomas., “The Professional Landscape: The Historical Development of Professions in Sweden” Professions and professionalism. 3(2)/2013/ 1-18.

Finns på Lisam.

Danermark, Berth, Englund, Ulrika, Germundsson, Per & Ratinaud., “French and Swedish teachers' social representations of social workers”. European Journal of Social Work. 17(4)/2014/ 491-507.

Finns på Lisam.

Dunér, Anna & Wolmesjö Maria., “Interprofessional Collaboration in Swedish health and social care from a care manager’s perspective”. European Journal of Social Work. 18(3)/2015/ 354-369.

Finns på Lisam.

Erik Nordström, Irene Josephson, Berith Hedberg & Sofia Kjellström., "Agenda för samverkan eller verksamhetens agenda? - Om professionellas erfarenheter av samverkan enligt samordnad individuell plan ". Socialvetenskaplig tidskrift. 2016:1

Finns på Lisam.

Hall, Pippa., “Interprofessional teamwork: Professional cultures as Barriers”. Journal of Interprofessional Care. 19(sup1)/2005/ 188-196.

Finns på Lisam. 

Sinding, Christina, Warren, Rachel & Paton, Cathy ., "Social work and the arts: Images at the intersection". Qualitative Social Work. 13 (2)/2014/187-202.

Finns på Lisam. 

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.