Research skills in environmental science I, 7.5 hp
Research skills in environmental science I, 7.5 credits
746A78
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Julie WilkKursansvarig
Julie WilkStudierektor eller motsvarande
Veronica Brodén GybergHuvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Master´s Programme in Science for Sustainable Development
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i något av följande ämnesområden:
- naturvetenskap
- samhällsvetenskap
- vårdvetenskap
- humaniora
- teknik
eller motsvarande, som relaterar till miljömässiga, samhälleliga eller ekonomiska aspekter på hållbar utveckling. - Engelska 6/B
(Undantag från Svenska) - 45 hp godkända från termin 1 och 2 inom programmet inklusive kurserna Critical Perspectives on Sustainable Development (7.5 hp), Environmental and Resource Use Challenges (7.5 hp) och Climate Science and Policy (15 hp)
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande på en avancerad nivå kunna:
- genomföra en pilotstudie för en specifik miljövetenskaplig frågeställning genom att tillämpa relevant forskningsmetodik,
- värdera styrkor och begränsningar av den valda uppgiften
- rapportera, analysera och diskutera de erhållna resultaten.
Kursinnehåll
Under kursen kommer studenterna att fördjupa sina kunskaper i minst en forskningsmetod relevant för att studera miljöfrågor, exempelvis databasanalys, fältprovtagning, miljöövervakning och miljöanalys, laboratorieteknik, experimentdesign och/eller kvalitativa metoder.
Undervisnings- och arbetsformer
I denna kurs arbetar studenten individuellt med en forskningsrelaterad uppgift som bestäms i samråd med en handledare.
Kursen ges på engelska.
Examination
Examinationen består av två delar:
1. En individuell projektrapport som presenterar de viktigaste resultaten från tillämpning av metoden, litteraturen eller pilotstudien för det valda området och,
2. En individuellt genomförd skriftlig reflektion som visar medvetenhet om de kunskaper som utvecklats och möjligheter och begränsningar med den valda metoden, översikten eller pilotstudien.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | EC |
Övrigt
Preliminär litteraturlista finns tillgänglig under fliken Övriga dokument åtta veckor före kursstart.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.