Critical Perspectives on Sustainable Development, 7.5 hp
Critical Perspectives on Sustainable Development, 7.5 credits
746A80
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Eva LövbrandKursansvarig
Eva LövbrandStudierektor eller motsvarande
Veronica Brodén GybergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MSU | Science for Sustainable Development, master's programme - First and main admission round | 1 (HT 2020) | 202034-202038 | Engelska | Linköping, Valla | O |
F7MSU | Science for Sustainable Development, master's programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 1 (HT 2020) | 202034-202038 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Master´s Programme in Science for Sustainable Development
Förkunskapskrav
Sökande måste, senast den sista dagen för ansökan, ha en kandidatexamen (motsvarande t.ex. en yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng, inkluderande ett 15 högskolepoängs examensarbete eller motsvarande. Relevant bakgrund är studier inom naturvetenskap, samhällsvetenskap, hälsovetenskap, humaniora eller teknik som relaterar till miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter av hållbar utveckling.
Dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten på avancerad nivå kunna:
-
Beskriva olika begreppsbildningar om begreppet hållbar utveckling och dess bakgrund.
-
Illustrera komplexiteten i hållbar utveckling och utmaningarna i att skapa vetenskaplig kunskap inklusive etiska aspekter som ar knutna till olika maktförhållanden,
-
Analysera en fallstudie ur ett hållbarhetsperspektiv, identifiera problem, tillämpa relevanta teorier och reflektera över resultaten
-
Kritiskt analysera och integrera kunskapen och uttrycka den i tal och skrift
-
Skriva akademiska texter där de regler som finns för citat och referat tillämpas.
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på en analytisk och kritisk grund som studenterna kan använda för att närma sig hållbar utveckling. Med utgångspunkt i tidigare och aktuella förändringar i natur och samhälle, exemplifierar kursen hur olika händelser och situationer är beroende av samspelet mellan naturliga och sociala processer. Studenterna introduceras till ett antal teorier som kan användas för att beskriva och analysera konstruktion av kunskap och teknik för en hållbar utveckling. Dessa teorier tillämpas i en analys av en fallstudie om hållbar utveckling. Studenterna utvecklar akademiska färdigheter i referenshantering, analys och utvärdering.
Viktiga dimensioner som diskuteras omfattar samband mellan sociala intressen, politik kunskap och teknologi. Påverkan av klass, kön, kultur och andra sociala relationer på vetenskap och teknik analyseras och hur vetenskap och teknik kan strukturera sådana relationer. Dessutom, poängterar kursen vikten av att förstå dynamiken och maktrelationerna som inbegrips i skapandet av en hållbar utveckling och den roll som expertis har. Detta inkluderar även maktrelationer mellan industriländer och utvecklingsländer.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, fallstudie-workshops. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. Undervisningsspråk: Engelska.
Examination
Kursen examineras genom individuella reflektionspapers, aktivt deltagande i seminarier, en muntlig presentation av fallstudie och en individuellt skriftlig essä.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.