Kritiska perspektiv på hållbar utveckling, 7.5 hp
Critical Perspectives on Sustainable Development, 7.5 credits
746A80
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Eva LövbrandKursansvarig
Eva Lövbrand, Juliana PorsaniStudierektor eller motsvarande
Mathias FridahlTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Claudia Schmid
- international@ffk.liu.se
- +46 13 284614
-
Contact person for exchange students
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2024 | 202434-202438 | Engelska | Linköping, Valla | ||
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2024 | 202434-202438 | Engelska | Linköping, Valla | ||
F7MSU | Science for Sustainable Development, Master's programme - First and main admission round | 1 (HT 2024) | 202434-202438 | Engelska | Linköping, Valla | O |
F7MSU | Science for Sustainable Development, Master's programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 1 (HT 2024) | 202434-202438 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master's Programme in Science for Sustainable Development
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen inom naturvetenskap, samhällsvetenskap, humaniora eller teknik
- 15 hp inom miljövetenskap, hållbar utveckling eller motsvarande
- Engelska 6
Undantag ges för Svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för framväxten av hållbar utveckling som begrepp, policyagenda och vetenskapligt fält
- kritiskt analysera olika vetenskapliga perspektiv på hållbar utveckling och dess politiska implikationer
- belysa kunskapspolitiska och etiska aspekter i vetenskap för hållbar utveckling
- analysera vetenskap för hållbar utveckling i ett individuellt arbete, identifiera problem, tillämpa relevanta teorier och reflektera över resultaten
- skriva akademiska texter där de regler som finns för citat och referat tillämpas
- muntligt och skriftligt kommunicera relevant kunskap om hållbar utveckling
Kursinnehåll
I kursen behandlas hållbar utveckling som begrepp, policy agenda och vetenskapligt fält. I kursen introduceras ett antal kunskapsteoretiska perspektiv som kan användas för att kritiskt belysa hur vetenskap för hållbar utveckling samverkar med FNs hållbarhetsagenda. Dessa teorier tillämpas i ett individuellt skriftligt arbete. I kursen ingår även referenshantering, kritisk analys och akademiskt skrivande.
Viktiga dimensioner som diskuteras i kursen omfattar samband mellan kunskapsproduktion, kunskapspolitik, och policyutveckling. Påverkan av klass, kön, kultur och andra sociala relationer analyseras och hur vetenskap och teknik kan strukturera sådana relationer. Dessutom poängteras i kursen vikten av att förstå hur FNs hållbarhetsagenda påverkas av maktrelationer mellan industriländer och utvecklingsländer och hur vetenskaplig kunskap kan upprätthålla och förändra de samma.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisnings- och examinationsspråk: Engelska.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: EC, P/F
- individuell skriftlig reflektion på utvald kurslitteratur, betygsskala: EC, P/F
- individuellt skriftligt arbete, betygsskala: EC
- framläggning och opposition av individuellt skriftligt arbete, betygsskala: EC, P/F
För Godkänt (E) slutbetyg krävs minst E på det individuella skriftliga arbetet samt Pass på övriga moment. Högre betyg grundas på det individuella skriftliga arbetet.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
DEL1 | Aktivt deltagande i seminarier och workshops | 1 hp | EC |
RFL1 | Skriftlig reflektion på utvald kurslitteratur | 2 hp | EC |
UPG1 | Individuellt skriftligt arbete | 3.5 hp | EC |
RED1 | Framläggning och opposition av individuellt skriftligt arbete | 1 hp | EC |
Övrigt
Preliminär litteraturlista finns under fliken Övriga dokument åtta veckor före kursstart.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.