Samhällsomställningar för hållbar utveckling, 7.5 hp
Societal Transformations towards Sustainability, 7.5 credits
746A92
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Victoria WibeckKursansvarig
Victoria WibeckStudierektor eller motsvarande
Mathias FridahlTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Claudia Schmid
- international@ffk.liu.se
- +46 13284614
-
Contact person for exchange students
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2024 | 202409-202413 | Engelska | Linköping, Valla | ||
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2024 | 202409-202413 | Engelska | Linköping, Valla | ||
F7MSU | Science for Sustainable Development, Master's programme - First and main admission round | 2 (VT 2024) | 202409-202413 | Engelska | Linköping, Valla | O |
F7MSU | Science for Sustainable Development, Master's programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) | 2 (VT 2024) | 202409-202413 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master´s Programme in Science for Sustainable Development
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen inom naturvetenskap, samhällsvetenskap, humaniora eller teknik
- 15 hp inom miljövetenskap, hållbar utveckling eller motsvarande
- Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för sociala, kulturella, politisk-ekonomiska och tekniska förändringsprocesser och hur dessa samverkar i omställningar mot hållbar utveckling
- kritiskt analysera hållbarhetsomställningars drivkrafter, institutioner, aktörer och idéer
- utvärdera demokratiska och socio-ekonomiska förutsättningar för rättvis och inkluderande hållbarhetsomställning
- tillämpa olika omställningsteorier och begrepp i praktiken
- muntligt och skriftligt kommunicera relevant kunskap inom samhällsomställningar för hållbar utveckling
Kursinnehåll
I kursen behandlas den transformativa ambition som finns inbyggd i FN:s Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling. I kursen behandlas även praktiska, politiska och personliga dimensioner av hållbarhetsomställningar. I kursen problematiseras frågor såsom till vad och för vem samhällsomställning sker; vem som har/ges agens i omställningsprocesser; hur framväxande och styrda transformationer samspelar; vilka drivkrafter och interventioner som är viktiga för omställning; vilka idéer, värden och narrativ som mobiliseras för att rättfärdiga transformativa processer; vilka ekonomiska och politiska intressen som står på spel; och var möjligheterna och de strukturella hindren återfinns. I kursen tas hållbarhetagendans olika transformativa dimensioner upp såsom sociala, ekonomiska, kulturella, politiska och tekniska aspekter på samhällsförändring.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, och skriftliga arbeten. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisnings- och examinationsspråk: Engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: EC/PF
- individuell skriftlig reflektion, betygsskala: EC/PF
- individuell skriftligt projektarbete, betygsskala: EC
För Godkänt (E) slutbetyg krävs Godkänt (Pass) på aktivt deltagande i seminarier och på individuell skriftlig reflektion samt minst E på det individuella skriftliga projektarbetet. Högre betyg grundas på det individuella skriftliga projektarbetet.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
DEL1 | Aktivt deltagande i seminarier | 1.5 hp | EC |
IND1 | Individuell skriftlig reflektion | 2.5 hp | EC |
UPG1 | Individuellt skriftligt projektarbete | 3.5 hp | EC |
Övrigt
En preliminär litteraturlista finns tillgänglig under fliken Övriga dokument
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.