Vetenskapsteori och psykoterapiforskning, 7 hp
Theory of Science and Psychotherapy Research, 7 credits
748A30
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Hugo HesserKursansvarig
Hugo HesserStudierektor eller motsvarande
Maria JannertKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPI | Psykoterapeutprogrammet - Inriktning mot Kognitiv beteendeterapi (Kognitiv beteendeterapi) | 4 (HT 2019) | 201934-201947 | Svenska | Linköping, Valla | O |
F7YPI | Psykoterapeutprogrammet - Inriktning mot Relationell och interpersonell psykoterapi (Relationell och interpersonell psykoterapi) | 4 (HT 2019) | 201934-201947 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Påbyggnadsutbildning i Psykoterapi
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att den studerande är antagen till Påbyggnadsutbildning i Psykoterapi
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande på en avancerad nivå kunna:
- orientera sig i den centrala, aktuella psykoterapiforskningslitteraturen och kunna förstå och värdera forskningstexter
- förstå villkoren för och kritiskt förhålla sig till evidensbasering av olika terapeutiska behandlingsmetoder
- skapa en forskningsdesign för ett psykoterapiforskningsprojekt med hänsyn taget till frågeställningens art och tillgängliga resurser
-redovisa för hur forskningsetiska ställningstaganden skall hanteras.
- reflektera över och värdera etiska dilemman som kan uppstå och förekomma i ett forskningsarbete.
Kursinnehåll
I kursen behandlas
- olika kunskaps- och vetenskapsteoretiska perspektiv av betydelse för forskning inom psykoterapi
- olika perspektiv rörande evidensbaserad behandlingssyn och empiriskt validerad behandling
- fördjupad undersöknings- och forskningsmetodik
- sökning i relevanta databaser och i vetenskapliga tidskrifter
- kvantitativ som kvalitativ forskningsmetod
- etik i forsknings- och utvecklingsarbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen följer traditionen rörande problembaserat lärande (PBL) och baseras i studenternas aktiva deltagande i basgrupper under ledning av en tutor. Föreläsningar och seminarier behandlar de ämnesdelar som aktualiseras genom basgruppsarbetet. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras kontinuerligt genom studentens aktiva deltagande i basgruppsarbeten, seminarier samt genom skriftlig examination.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Tentamen | 6 hp | U, G, VG |
OBL1 | Obligatorisk | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.