Vetenskapsteori och psykoterapiforskning, 7 hp
Theory of Science and Psychotherapy Research, 7 credits
748A53
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Örn KolbeinssonKursansvarig
Örn KolbeinssonStudierektor eller motsvarande
Carolina LundqvistKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPP | Psykoterapeutprogrammet - inriktning Psykodynamisk relationell terapi (Psykodynamisk relationell terapi) | 4 (HT 2025) | 202541-202603 | Svenska | Linköping, Valla | |
F7YPP | Psykoterapeutprogrammet inriktning Kognitiv beteendeterapi (Kognitiv beteendeterapi) | 4 (HT 2025) | 202541-202603 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Psykoterapeutprogrammet
Förkunskapskrav
- Avlagd psykologexamen (1982 års studieordning eller senare bestämmelser)
eller
Läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri
eller
Socionomutbildning, samt Grundläggande psykoterapiutbildning 45 hp, inklusive utbildningshandledning i psykoterapi hos handledarkompetent legitimerad psykoterapeut (60 timmar individuell handledning eller 120 timmar handledning i grupp om max 4 deltagare)
eller
motsvarande akademisk examen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp, samt Grundläggande psykoterapiutbildning 45 hp, inklusive utbildningshandledning i psykoterapi hos handledarkompetent legitimerad psykoterapeut (60 timmar individuell handledning eller 120 timmar handledning i grupp om max 4 deltagare)
Alla sökande ska även:
- Ha arbetat minst två år med psykoterapeutiska arbetsuppgifter efter det datum samtliga ovannämnda krav har uppfyllts. Arbetslivserfarenheten ska tydligt styrkas med tjänstgöringsintyg från arbetsgivaren där det framgår att den sökande haft psykoterapeutiska arbetsuppgifter.
- Ha genomgått egenterapi hos legitimerad psykoterapeut med minst 25 timmar individuellt eller motsvarande (antingen inom ramen för ovannämnda utbildningar eller på annat sätt).
- Ha godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet för grundnivå.
- Ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsgruppgifter under hela utbildningstiden. Pågående anställning med dessa arbetsuppgifter skall styrkas av arbetsgivare.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för psykoterapiforskningens vetenskapliga utgångspunkter och dess relevans för kliniskt verksamma psykoterapeuters yrkesutövning
- redogöra för forskningsdesigner som används inom psykoterapiforskning
- värdera olika forskningsmetoder som används i psykoterapiforskning utifrån vetenskapsteoretiska utgångspunkter och reflektera kring dess relevans för psykoterapeuters kliniska yrkesutövning
- kritiskt granska kvantitativa psykoterapistudier med avseende på intern, extern och statistisk validitet samt föreslå förbättringar
- kritiskt granska kvalitativa psykoterapistudier med avseende på trovärdighet, tillförlitlighet och användbarhet samt föreslå förbättringar
- tillämpa kunskaper i kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik för att designa kliniskt relevanta psykoterapistudier med hög trovärdighet och tillförlitlighet
- redogöra för etiska riktlinjer vid psykoterapiforskning samt identifiera etiska dilemman som kan uppstå och förekomma i psykoterapiforskning
- göra forskningsetiska reflektioner och etiska avvägningar av relevans för psykoterapiområdet
- tillämpa kunskaper från psykoterapiforskning för att identifiera möjligheter till utvärdering och utveckling av egen klinisk verksamhet
Kursinnehåll
I kursen behandlas
- olika kunskaps- och vetenskapsteoretiska perspektiv av betydelse för forskning och klinisk praktik inom psykoterapi av relevans för yrkesutövningen som psykoterapeut
- olika perspektiv rörande evidensbaserad behandlingssyn i klinisk praktik och empiriskt validerad psykoterapeutisk behandling
- fördjupad forsknings- och undersökningsmetodik för studie av utfall och processer i psykoterapi
- kvalitetsbedömning av kvantitativ och kvalitativ forskning och dess tillämpningsområden i den yrkesverksamma psykoterapeutens kliniska vardag
- etik i kliniskt forsknings- och utvecklingsarbete
- metoder för utveckling och utvärdering av egen klinisk verksamhet med utgångspunkt i det aktuella forskningsläget
- psykoterapiforskningens betydelse för psykoterapeutens kliniska yrkesutövning
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier samt arbeta med eget kliniskt behandlingsarbete inom ramen för sin anställning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- individuell skriftlig hemtentamen, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Tentamen | 6 hp | U, G, VG |
SEM1 | Seminarier | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.