Nordisk Kultur, 15 hp

Nordic Culture, 15 credits

754G52

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Therese Lundqvist Jones

Kursansvarig

Therese Lundqvist Jones

Studierektor eller motsvarande

Arvid Erlandsson

Tillgänglig för utbytesstudenter

Ja

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Kvällstid) VT 2025 202504-202523 Engelska Linköping, Valla

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2F

Förkunskapskrav

  • Godkända kurser 60hp
  • Engelska 6
    Undantag  ges för svenska

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  1. definiera och resonera kring begreppet kultur i relation till de områden kursen behandlar
  2. presentera och jämför några olika kulturella uttryck i relation till begreppet identitet
  3. redogöra för begreppen materiella och immateriella kulturuttryck samt kunna exemplifiera dessa
  4. motivera och resonera kring hur ett upplevelsebaserat lärande i samband med presentationer och redovisningar skulle kunna tillämpas inom ett eget valt område
  5. redovisa ett utvalt delmoment i kursen i gestaltande form
  6. tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i sitt skrivande av kursuppgifter och examinationer.

Kursinnehåll

Huvudsakligen ger kursen en inblick i nordisk kultur och hur den format vårt liv i landskapet. Kulturen vi möter formar vår identitet som ett system av gemensamma uttryck och traditioner som värden, vanor, föremål och berättelser och som exempelvis uttrycks i den lokala identiteten, folkkonsten, dansen och musiken. Kursen ger också studenten möjlighet att delta i utomhuspedagogiska aktiviteter som en del i lärandet.

Från följande områden studeras speciellt:

  • Lokal identitet, både det materiella och immateriella kulturella arvet kopplat till landsbygden och staden både i ett historiskt och samtida perspektiv.
  • Upplevelsebaserat lärande som ett sätt att lära med fokus på utomhuspedagogik. Inom detta område tas speciellt följande områden upp:
    • Vad betyder vår relation till naturen, det folkliga berättandet och traditioner kring föremål, folkkonst, musik och mat som ett sätt att lära sig kultur.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar, seminarier och internat där upplevelsebaserat lärande är huvudsaklig undervisningsform. Utöver detta används både individuellt och grupparbete som arbetsformer.

Nordic Culture innehåller två obligatoriska ”live-in”-internat som följs av en individuell skriftlig rapport.
Grupparbeten tillsammans med andra studenter redovisas och beskrivs via IKT.

Examination

Studenten examineras genom individuella skriftliga rapporter och muntliga presentationer som kopplas till innehåll, uppgifter och upplevda seminarier i kursen.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
 

Om undervisnings- och examinationsspråk:

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
     

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
FEP1 Figure Expression Presentation/Immaterial Culture 1 hp EC
FRP1 Part 1: General definition of Culture and Reflections 4 hp EC
FRP2 Part 2: Specific Questions and Reflections 4 hp EC
GRP1 Oral exam 0 hp EC
GRP2 Oral exam 0 hp EC
WRP1 Report/Countryside 3 hp EC
WRP2 Report City/Identity 3 hp EC

Böcker

Litteraturlista finns under Övriga dokument.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.