Experimentellt arbete, 15 hp
Experimental Work, 15 credits
754G55
Huvudområde
Kultur- och kommunikationsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Frida BerntssonKursansvarig
Frida BerntssonStudierektor eller motsvarande
Frida BerntssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KSL | Kandidatprogrammet i slöjd, hantverk och formgivning | 4 (VT 2020) | 202004-202023 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Kultur- och kommunikationsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FKursen ges för
- Kandidatprogrammet i slöjd, hantverk och formgivning
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs 45 hp godkända inom programmet slöjd, hantverk och formgivning, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- självständigt planera och genomföra ett experimentellt arbete i två och tre dimensioner,
- utveckla produktidéer i olika tekniker och material, estetiskt, fysiskt och kemiskt,
- beskriva sambandet mellan eget formspråk och teknisk genomförande,
- visualisera och kommunicera produktidéer, virtuellt och reellt,
- känna till och redogöra för begrepp inom formgivning och färgsättning,
- presentera, beskriva, analysera och göra kvalitetsbedömningar av egna och andras arbeten,
- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt till det skapande arbetets process och produkter.
Kursinnehåll
Kursen innehåller praktiskt och experimentellt arbete med olika tekniker och material. Studenten laborerar med färg, form, konstruktioner, yta/struktur, volymer, funktioner, tekniker och material i olika tillämpningar. Valet av ingående tekniker och material sker av studenten. Utifrån ett valt ämnesområde ingår, analyser, skriftliga dokumentationer och presentationer. Vidare ingår forskningsmetodik med inriktning mot hantverk och dess processer. Kursen behandlar även utställningen som kommunikationsmedium. Utställningen som möte med publik och verksamhet uppmärksammas och behandlas. I kursen ingår presentationstekniker som ger studenterna tillfälle att reflektera över hur den egna kunskapen kan omsättas till framtida produkter.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetsformerna är varierande men har det gemensamt att de är studentaktiva och i hög grad projektbaserade i enlighet med filosofiska fakultetens pedagogiska plattform, GrundGuide.
Kursen har ett problemorienterat arbetssätt där föreläsning, enskilt arbete, referensgruppsarbete samt lärarledd undervisning ingår. Undervisningen äger rum i form av regelbundna möten, föreläsningar och seminarier, litteraturstudier, workshops- och produktionsarbete i ateljé. Litteraturstudierna integreras i praktiska uppgifter och fastställs av handledare. En betydande del av kursen utgörs av ett individuellt arbete där resultatet presenteras i en kombination av produkter och utställning. Den studerande väljer efter samråd med handledare inriktning på arbetet. De studerande organiserar och genomför fältstudie eller studiebesök relevant för kursens innehåll. Det individuella arbetet innehåller kontinuerliga arbetande seminarier med presentation och opposition. Arbetsuppgifter läggs ut under kursens gång som redovisas enskilt och i grupp, muntligt, skriftligt och i utställningsform. I kursen används varierande informations- och kommunikationsteknisk utrustning.
Examination
De skapade produkterna examineras dels genom presentation och offentliggörande samt genom framläggning och opposition vid ett seminarium. I examination ingår också att opponera på andras arbeten. Dessa seminarier är obligatoriska och kräver aktivt deltagande. Vidare ingår skriftliga och muntliga redovisningar i grupp och individuellt praktiskt genomförda arbetsuppgifter samt reflektioner över resultaten, gällande både process och produkt.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
ESS1 | Essä | 2.5 hp | U, G, VG |
RED1 | Redovisning wordpress/blogg/hemsida | 3 hp | U, G, VG |
SLU3 | Slutuppgift | 3.5 hp | U, G, VG |
PRO3 | Projektarbete | 5.5 hp | U, G, VG |
ARB2 | Arbetsplan för slutuppgift | 0.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.