Behålla medarbetare ur ett strategiskt perspektiv, 7.5 hp
Keeping Employees. A strategic perspective on employee retention, 7.5 credits
759A22
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Cathrine ReineholmKursansvarig
Cathrine ReineholmStudierektor eller motsvarande
Andreas WalloKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MHU | Human Resources, Masterprogram | 1 (HT 2024) | 202448-202501 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Human Resource Management and DevelopmentUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogrammet i Human Resources
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet HRM/HRD
eller - Kandidatexamen 180 hp från HR-/personalvetar-/PA-program med examensinriktning mot arbetsvetenskap, företagsekonomi, pedagogik, psykologi, eller sociologi
eller - Kandidatexamen 180 hp med annat relevant huvudområde (exv: företagsekonomi, folkhälsovetenskap, arbetslivsinriktad pedagogik, psykologi, sociologi)
- 15 hp godkända i HRM/HRD
- 15 hp godkända i organisationsteori/-psykologi
- 7,5 hp godkända i arbetsrätt
- 7,5 hp godkända i forskningsmetodik
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för faktorer som påverkar individer och yrkesgrupper att stanna kvar i eller lämna en organisation utifrån teori, tidigare forskning samt arbetsmiljölagstiftning
- beskriva och analysera HR-funktioners arbete med att behålla befintlig personal utifrån teori, tidigare forskning samt arbetsmiljölagstiftning
Färdighet och förmåga
- utifrån forskning och arbetsmiljölagstiftning analysera hur organisationer kan arbeta strategiskt för att behålla befintlig personal
- redogöra för och diskutera analyser och slutsatser i dialog med olika grupper
- skapa forskningsbaserade strategiska verktyg som organisationer kan använda sig av för att behålla befintlig personal
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska, diskutera och värdera tidigare forskning samt arbetsmiljölagstiftning inom HRM/HRD
- kritiskt granska HR-funktioners strategiska arbete med att behålla befintlig personal utifrån teori, forskning samt arbetsmiljölagstiftning
Kursinnehåll
I kursen behandlas teori och forskning om vilka faktorer som påverkar individer och yrkesgrupper att stanna kvar i eller lämna en organisation. I kursen problematiseras hur exempelvis arbetsmiljö, kompetensutveckling, ledarskap och lön kan fungera som push- eller pullfaktorer utifrån ett holistiskt synsätt. Kursen berör även hur organisationer och HR-praktiker kan översätta sådan forskning samt gällande arbetsmiljölagstiftning till strategiskt arbete i en specifik organisation. I kursen tränas överföring av kunskap till strategiska verktyg och hur en organisation kan arbeta praktiskt med dessa.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av seminarier, gruppuppgifter och föreläsningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- skriftlig individuell tentamen, betygsskala [U, G, VG]
- muntlig och skriftlig presentation av gruppuppgifter, betygsskala [U, G]
För att få godkänt som slutbetyg på kursen krävs:
- godkänd muntlig och skriftlig presentation av gruppuppgifter samt godkänd skriftlig individuell tentamen
För att få väl godkänt som slutbetyg på kursen krävs:
- godkänd muntlig och skriftlig presentation av gruppuppgifter samt väl godkänd skriftlig individuell tentamen
Obligatoriska moment som kräver aktivt deltagande förekommer och omfattar två kontakter med samverkande partnerorganisation:
- startmöte där en kurs- och verksamhetsrelaterad utmaning introduceras
- redovisning och återkoppling på arbetet med utmaningen
Dessa obligatoriska moment ska vara fullgjorda innan slutbetyg på kursen ges.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM1 | Seminarie | 1 hp | U, G |
EXA1 | Grupp examination | 3.5 hp | U, G |
EXA2 | Individuell examination | 3 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.