Arbete och hälsa, 7.5 hp

Work and Health, 7.5 credits

759G39

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Studierektor eller motsvarande

Dan Rönnqvist
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7KPA Kandidatprogrammet i personal- och arbetsvetenskap 4 (VT 2019) 201909-201913 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i personal- och arbetsvetenskap

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs att de särskilda behörighetsregler som gäller för programmet för Personal- och arbetsvetenskap är uppfyllda.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva och använda begrepp och teorier om hälsans bestämningsfaktorer i arbete och arbetslivet
  • beskriva och analysera orsaker till sjukskrivning, samt förutsättningar för rehabilitering och återgång i arbete på individ-, organisations- och samhällsnivå
  • beskriva och använda begrepp och teorier om stress och livsbalans (work-life balance) ur hälsoperspektiv
  • beskriva och analysera relationen mellan organisatoriska förutsättningar och hälsa samt hälsofrämjande åtgärder på arbetsplatser.

Kursinnehåll

Inom kursen behandlas grundläggande teoribildning och forskning om hälsans bestämningsfaktorer, dess förutsättningar och hälsofrämjande åtgärder på såväl individ-som organisations- och samhällsnivå. Fokus läggs vid att med utgångspunkt från teorierna och den tidigare forskningen analysera orsaker till sjukskrivning (ohälsa) samt utreda och föreslå åtgärdsprogram för rehabilitering och återgång i arbete. Välfärdssystemets betydelse beaktas också i relation till (o)hälsa och arbets(o)förmåga. Fokus läggs också vid teorier och modeller om stress och (o)hälsa på arbetsplatser, samt vilken betydelse det har för individers och gruppers hälsa och ”livspussel”.

Ytterligare fokus läggs vid relationen mellan organisatoriska förutsättningar och hälsa bl. a organisationsförändringar kopplat till hälsa, betydelsen av rörlighet för att minska arbetsplats- och yrkesinlåsning, samt identifiering och analys av vad och vilka hälsofrämjande åtgärder som understödjer hälsa på arbetsplatser.

I kursen läggs också fokus vid att formulera, analysera och presentera en frågeställning inom ett valt problemområde rörande kursens innehåll ”arbete och hälsa” ur ett intersektionellt perspektiv (t.ex. genus, etnicitet och klass).

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier samt genom olika övnings- och tillämpningsmoment. Obligatoriska tillfällen meddelas vid kursstart. Förutom schemalagd tid förväntas de studerande att arbeta med självstudier enskilt och i grupp.

Examination

Den studerande examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen och i slutet av kursen. En mer detaljerad information lämnas vid kursstart. 

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.