HRD: Lärande, förändrings- och utvecklingsarbete i organisationer, 15 hp
HRD: Learning, Change and Development in Organizations, 15 credits
759G45
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Agneta Halvarsson LundqvistKursansvarig
Agneta Halvarsson LundqvistStudierektor eller motsvarande
Peter NilssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KPA | Kandidatprogrammet i personal- och arbetsvetenskap | 5 (HT 2019) | 201945-202003 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogrammet i personal- och arbetsvetenskap
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet, Ma B, Sh A samt att de särskilda behörighetsregler som gäller för programmet för Personal- och arbetsvetenskap är uppfyllda.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och kritiskt granska begrepp, teorier och modeller inom området human resource development (HRD)
- beskriva och analysera förutsättningar för förändrings- och utvecklingsarbete i organisationer
- kritiskt granska och värdera olika teorier, modeller och metoder för förändrings- och utvecklingsarbete med avseende på deras tillämpbarhet i olika kontexter
- välja, avgränsa, och analysera en HRD-fråga samt redovisa denna såväl skriftligt som muntligt
Kursinnehåll
I kursen behandlas frågor om Human Resource Devlopment i form av lärande, förändrings- och utvecklingsarbete i organisationer. Utgångspunkten är att sådana processer sker planerat och oplanerat på individ, grupp samt organisationsnivå. Mer specifikt behandlas i kursen teorier om och modeller för förändring och förändringsarbete i organisationer. Vidare behandlas också metoder och tekniker för planering, implementering och utvärdering av lärande-, förändrings- och utvecklingsarbete i organisationer. I kursen fokuseras även förutsättningar för HRD-arbete utifrån ett stabs- respektive linjeperspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
De arbetsformer som används för att stödja studenternas lärande är föreläsningar, seminarier, grupparbeten och handledning. Förutom schemalagd tid förväntas de studerande arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.
Examination
Examinationen sker muntligt och skriftligt, såväl individuellt som i grupp. Examinationen sker löpande under kursen eller i slutet av kursen. En mer detaljerad information finns i separata kursanvisningar.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
0100 | Examination | 15 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.