Personalarbete och forskningsmetoder, 7.5 hp
Human Resources and Research Methods, 7.5 credits
759G56
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Louise SvenssonKursansvarig
Louise SvenssonStudierektor eller motsvarande
Peter NilssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KHR | Human Resources, kandidatprogram | 1 (HT 2021) | 202136-202140 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Kandidatprogram i Human Resources
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B, Samhällskunskap A
(Områdesbehörighet A5/5)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- förstå och förklara kopplingen mellan praktiskt personalarbete och vetenskapliga metoder
- definiera och förklara grundläggande metodbegrepp inom beteende- och samhällsvetenskaplig forskning
- redogöra för ett etiskt förhållningssätt inom forskning och praktiskt personalarbete
- söka, samla, värdera samt bearbeta och kritiskt tolka både kvantitativ och kvalitativ information
- namnge och förklara skillnaden mellan vetenskapsteoretiska inriktningar inom det beteende- och samhällsvetenskapliga området
- läsa och analysera texter inom HRD- och HRM-området med avseende på de vetenskapsteoretiska och metodologiska antaganden som de bygger på.
Kursinnehåll
I kursen fokuseras den nära kopplingen som existerar mellan praktiskt personalarbete och användandet av vetenskapliga metoder. Grundläggande begrepp och metodinriktningar inom beteende- och samhällsvetenskaplig forskning presenteras liksom olika vetenskapsteoretiska inriktningar.
Undervisnings- och arbetsformer
De arbetsformer som används för att stödja studenternas lärande är föreläsningar, grupphandledning samt seminarier. Förutom schemalagd tid förväntas de studerande arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.
Examination
Examinationen sker muntligt och skriftligt, såväl individuellt som i grupp. Examinationen sker löpande under kursen eller i slutet av kursen. En mer detaljerad information finns i separata kursanvisningar. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
0100 | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.