Beteendevetenskapligt personalarbete - en introduktion och integration, 7.5 hp
HR practice from a behavioural science perspective - introduction and integration, 7.5 credits
759G57
Huvudområde
Sociologi Psykologi Human Resource Management and Development PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Louise Svensson, Christer JohanssonKursansvarig
Louise Svensson, Christer JohanssonStudierektor eller motsvarande
Peter NilssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KHR | Human Resources, kandidatprogram | 1 (HT 2021) | 202134-202223 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Sociologi, Psykologi, Human Resource Management and Development, PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Kandidatprogram i Human Resources
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B, Samhällskunskap A
(Områdesbehörighet A5/5)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för personal- och HR -arbetets innehåll , arbetssätt och funktion i en organisation.
- redogöra för vilka kunskaper som behövs för att arbeta som HR-praktiker
- redogöra för vad en formell organisation är samt omvärldens betydelse för organisationer.
- tillämpa kunskaper om HR-arbete, organisationsteori, pedagogik, psykologi samt sociologi genom att analysera fall
- integrera kunskaper om HR-arbete, organisationsteori, pedagogik, psykologi samt sociologi.
Kursinnehåll
Kursen fokuserar innehållsligt på beteendevetenskapligt personalarbete i organisationer. Kursen är uppdelad i två delar och består dels av en introduktion till områdena HR-/personalarbete samt organisationsteori, dels av en integration där dessa områden kombineras med ämneskunskaper i pedagogik, psykologi samt sociologi. Den första delen av kursen genomförs under höstterminen två första veckor, medan den andra delen genomförs under vårterminens tre sista veckor.
Undervisnings- och arbetsformer
De arbetsformer som används för att stödja studenternas lärande är föreläsningar, grupphandledning samt seminarier. Förutom schemalagd tid förväntas de studerande arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.
Examination
Den studerande examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen och i slutet av kursen. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
INTE | Integration | 4.5 hp | U, G, VG |
INTR | Introduktion | 3 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.