HR-arbete - utveckling och modeller, 7.5 hp
Working in HR – development and models, 7.5 credits
759G61
Huvudområde
Sociologi Psykologi Human Resource Management and Development PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KPA | Kandidatprogrammet i personal- och arbetsvetenskap | 3 (HT 2018) | 201835-201839 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Sociologi, Psykologi, Human Resource Management and Development, PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogrammet i personal- och arbetsvetenskap
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B, Samhällskunskap A
(Områdesbehörighet A5/5)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för HR-arbetets utveckling i Sverige och internationellt under 1900-talet
- redogöra för HR-arbete i relationen till samhällets, arbetslivets och organisationsteorins utveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera kring sin framtida roll som HR-praktiker i relation till yrkets historiska utveckling och omvärlden.
- jämföra och kritiskt granska internationella HR-modellers relevans för dagens HR-arbete
Färdighet och förmåga
- självständigt skriva en sammanhållen text om HR-arbete där både struktur och retoriska grepp samt innehåll och facktermer utgör centrala beståndsdelar
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på hur HR-arbetet utvecklats i Sverige och internationellt under 1900-talet fram till idag. HR-arbetets utveckling sätts under kursen i relation till dels samhällets och arbetslivets utveckling, dels organisationsteorins utveckling under samma tidsperiod. I kursen belyses dagens HR-arbete i relation till sin omvärld och historia. Ett centralt innehåll i kursen är den klassiska retorikens dispositionsordning samt utveckling av akademiskt skrivande.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Utöver detta förväntas de studerande arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.
Examination
Kursen examineras individuellt skriftligt samt muntligt. Detaljerad information om examinationen finns i kursens studieanvisning.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TENT | Tentamen | 7.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.