Tjänstedesign, studiokurs, 12 hp
Service Design, studio course, 12 credits
769A05
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Stefan HolmlidKursansvarig
Stefan HolmlidStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
F7MKS | Kognitionsvetenskap, masterprogram | 2 (VT 2020) | 202004-202023 | 2 | Svenska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Masterprogram i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet kognitionsvetenskap
eller - Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet datalogi
- Godkänd kurs 30hp i något av ämnena:
- psykologi
- lingvistik
- filosofi
- neurovetenskap
- antropologi
eller motsvarande
eller - Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena:
- Psykologi
- Neurovetenskap - Godkänd kurs 30hp i datavetenskap
samt - 12 hp inom design varav minst 6 hp på avancerad nivå (t ex 2 av kurserna "Interaktionsdesign 6 hp", "Avancerad interaktionsdesign 6 hp", "Interaktionsdesign studio 6 hp")
samt - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Studenterna ska utveckla avancerade kunskaper, förmågor och attityder i och om design baserat på tjänsteverksamheters behov av design, givet ett specifikt utmaningsområde av samhällelig och teknisk karaktär. Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- Förklara och använda teorier och metoder från design för tjänster och tjänstesystem
- Välja lämpliga designmetoder och -verktyg samt använda dessa i en verklig tjänstesystemskontext, som involverar multipla aktörer i designprocessen
- Reflektera över design metoder och verktyg I relation till tjänstesystem och samskapande av värden
- Reflektera över ett givet tema och dess implikationer för utmaningskontexten, baserat på kunskap om temats centrala koncept
- Integrera och tillämpa disciplinära färdigheter i ett mångdisciplinärt sammanhang
- Utveckla förståelse för ett utmaningsområde och dess kontexter genom fältstudier och relevant teori, samt genom att integrera kunskap från många olika perspektiv
- Syntetisera och kommunicera sådan kunskap till gagn för ett pågående designarbete
- Sammanställa och presentera design resultat i online media
Genom kursen skall studenten dessutom vidareutveckla sin förmåga och förståelse för att arbeta med designkritik, designhistoria, samt ansvarsfull design.
Kursinnehåll
Studenter engagerar sig i tjänstesystemsammanhang där det finns designutmaningar rörande adaptiva system, policyutveckling, medborgardeltagande, samproduktion och resursintegration. Exempel på sådana sammanhang kan vara välfärd, omsorg och hälsa, samt migration.
Innehållet i kursen omfattar, designundersökningsmetoder, synkrona och diakrona gestaltningsmetoder, statisk och dynamisk prototyping, faciliteringsarbete, modellering i tjänsteutveckling, samskapande av värden, resursintegration, social innovation, designkritik, ansvarsfull design, bedömning av designarbete
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen är studiobaserad, med föreläsningar, handledning och seminarier. Arbetet sker i team och individuellt. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom
- individuellt projektmaterial, betygsskala UV
- designprojekt i grupp, betygsskala UV
- individuell tematisk uppgift, betygsskala UV
- aktivt deltagande i inledande designövning, betygsskala UG
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på minst två av de VG-grundande momenten.
Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för datavetenskapDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.