Tjänstedesign, studiokurs, 12 hp
Service Design, studio course, 12 credits
769A15
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Stefan HolmlidKursansvarig
Stefan HolmlidStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Kostas Mitropoulos, international coordinator
Kursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Tredjedelsfart, Dagtid) | VT 2022 | 202203-202222 | 2+3 | Engelska | Linköping, Valla | ||
F7MKS | Kognitionsvetenskap, masterprogram | 2 (VT 2022) | 202203-202222 | 2+3 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Masterprogram i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet kognitionsvetenskap
eller - Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet datalogi
- Godkänd kurs 30hp i något av ämnena:
- psykologi
- lingvistik
- filosofi
- neurovetenskap
- antropologi
eller motsvarande
eller - Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena:
- Psykologi
- Neurovetenskap - Godkänd kurs 30hp i datavetenskap
samt - 12 hp inom design varav minst 6 hp på avancerad nivå (t ex 2 av kurserna "Interaktionsdesign 6 hp", "Avancerad interaktionsdesign 6 hp", "Interaktionsdesign studio 6 hp")
samt - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- förklara och tillämpa teorier och metoder från design för tjänster och tjänstesystem
- välja lämpliga designmetoder och -verktyg samt använda dessa i en verklig tjänstesystemskontext, som involverar multipla aktörer i designprocessen
- reflektera över designmetoder och verktyg i relation till tjänstesystem och samskapande av värden
- reflektera över ett givet tema och dess implikationer för utmaningskontexten, baserat på kunskap om temats centrala koncept
- integrera och tillämpa disciplinära färdigheter i ett mångdisciplinärt sammanhang
- redogöra för ett utmaningsområde och dess kontexter genom fältstudier och relevant teori, samt genom att integrera kunskap från många olika perspektiv
- syntetisera och kommunicera designarbete
- sammanställa och presentera designresultat i online media
- tillämpa designkritik, designhistoria, samt ansvarsfull design
Kursinnehåll
I kursen behandlas tjänstesystem där det finns designutmaningar rörande adaptiva system, policyutveckling, medborgardeltagande, samproduktion och resursintegration. Tjänstesystem kan vara välfärd, omsorg och hälsa, samt migration.
Innehållet i kursen omfattar designundersökningsmetoder, synkrona och diakrona gestaltningsmetoder, statisk och dynamisk prototyping, faciliteringsarbete, modellering i tjänsteutveckling, samskapande av värden, resursintegration, social innovation, designkritik, ansvarsfull design och bedömning av designarbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen är studiobaserad, med föreläsningar, handledning och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom
- individuellt projektmaterial, betygsskala UV
- gruppvisa designprojekt, betygsskala UV
- individuell tematisk uppgift, betygsskala UV
- aktivt deltagande designövning, betygsskala UG
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på minst två av de VG-grundande momenten.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för datavetenskapKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
DES1 | Inledande designövning | 1 hp | U, G |
UPG1 | Individuell tematisk uppgift | 4 hp | U, G, VG |
DES2 | Designprojekt | 6 hp | U, G, VG |
UPG2 | Individuellt projektmaterial | 1 hp | U, G, VG |
Övrigt
Vetenskapliga artiklar, rapporter och kataloger, böcker relaterade till utmaningsområdet, och till behovet av designkunskaper.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.