Avancerad interaktionsdesign, 6 hp
Advanced Interaction Design, 6 credits
769A18
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Wanjun ChuKursansvarig
Wanjun ChuStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiTillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Tredjedelsfart, Dagtid) | HT 2022 | 202235-202243 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | ||
F7MKT | Kognitionsvetenskap, masterprogram | 1 (HT 2022) | 202235-202243 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | O |
F7MKS | Kognitionsvetenskap, masterprogram | 3 (HT 2022) | 202235-202243 | 1 | Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet Kognitionsvetenskap
eller - Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet datavetenskap
- 6 hp godkända i programmering
- 30 hp godkända i psykologi varav minst 6 hp kognitiv psykologi eller kognitiv neurovetenskap och minst 6 hp forskningsmetod
eller - Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena psykologi eller kognitiv neurovetenskap
- 6 hp godkända i forskningsmetod
- 30 hp godkända i datavetenskap varav minst 6 hp i programmering
samt - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- definiera syfte, innehåll och form för digitala interaktiva produkter och tjänster
- tillämpa metoder och tekniker för problemdefinition och utveckling av alternativ på såväl detalj- som konceptnivå vid design av digitala interaktiva produkter och tjänster.
- redogöra för systemmål och analysera designkvaliteter och användarupplevelse för digitala interaktiva produkter och tjänster
- i ett internationellt sammanhang muntligt, skriftligt och visuellt redogöra för och diskutera designbeslut
- redogöra för den kunskap och de argument som ligger till grund för designbeslut i dialog med olika intressentgrupper
- analysera designarbete med hjälp av begrepp inom interaktionsdesign
Kursinnehåll
I kursen behandlas metod och teori för design av digitala interaktiva produkter och tjänster. Designmetodik och teoristödd reflektion och kritik blandas med praktiska kreativa designmoment, skissning, prototypkonstruktion och testning. Vidare behandlas designerns ansvar och roll i samhället, innovation och aktiv designstrategi.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, designarbete, seminarier och redovisning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- skriftligt och muntligt projektarbete i grupp, betygsskala: UG
- individuell skriftlig reflektion, betygsskala: EC
För Godkänt (E) slutbetyg krävs Godkänt (E) på den individuella skriftliga reflektionen samt Godkänt på övriga moment. Högre betyg baseras på den individuella skriftliga reflektionen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för datavetenskapKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM1 | Seminarier | 1 hp | U, G |
UPG1 | Grupparbete | 3 hp | U, G |
UPG2 | Individuell uppgift | 2 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.