Introduktion till distriktssköterskans arbetsområde, 5 hp
Introduction to the Field of Primary Health Care Specialist Nursing, 5 credits
8DIA11
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lena HanbergerKursansvarig
Lena HanbergerStudierektor eller motsvarande
Elisabet Welin HenrikssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASD2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska | 1 (HT 2017) | 201735-201737 | Svenska | Linköping, US | O |
MASD2 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska | 1 (HT 2017) | 201735-201737 | Svenska | Nyköping, US | O |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska
Särskild information
Kursens fokus är den professionella kompetensen hos specialistsjuksköterskan med inriktning distriktssköterska. Inom kursen belyses teori om hälsofrämjande och sjukdomsprevention och dess tillämpning. Kursen bygger på den grundutbildade sjuksköterskans kunskaper och kompetens samt utgör den första kursen i Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska, 75 hp.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård omfattande 180 hp eller motsvarande. Dessutom krävs kandidatexamen och minst 12 månaders yrkesverksamhet, motsvarande heltid, som legitimerad sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 hp samt minst 24 månaders yrkesverksamhet, motsvarande heltid, som legitimerad sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna:
- formulera och förklara innebörden av distriktssköterskans professionella helhetssyn utifrån fysiska, psykiska, andliga, kulturella, sociala och samhälleliga perspektiv
- förklara pedagogiska grundbegrepp relevanta för distriktssköterskans professionella lärande och kompetens.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna:
- självständig tillämpning av avancerad informationssökning i vetenskapliga databaser
- läkemedelshantering och administrering samt beräkning av läkemedelsdos.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna:
- identifiera och argumentera om vad som är centralt i teorianknytning och arbetssätt i distriktssköterskans hälsofrämjande och sjukdomspreventiva arbete
- värdera och problematisera aktuell forskning för distriktssköterskans evidensbaserade arbete.
Kursinnehåll
Kursen innehåller huvudsakligen:
- Den specialistutbildade distriktssköterskans kompetens, omvårdnadsarbete, hälsofrämjande och sjukdomspreventiva arbete inom primärvården
- Vetenskapliga metoder och förhållningssätt relevanta för distriktssköterskans arbete
- Teoretisk grund och centrala begrepp inom epidemiologi, hälsans bestämningsfaktorer, folkhälsa, hälsans fördelning, global hälsa, internationella och nationella folkhälsomål, metoder och aktörer
- Pedagogiska grundbegrepp som t.ex. kunskapssyn, förhållningssätt, didaktik och interprofessionellt lärande
- Läkemedelshantering och beräkning av läkemedelsdos relevant för distriktssköterskans förskrivningsrätt av läkemedel
- Informationssökning i relevanta databaser.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod . PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
Examination
Obligatoriska moment i kursen är aktivt deltagande i basgrupp, seminarium, verksamhetsförlagd utbildning.
Kursen examineras i form av individuell salstentamen och hemtentamen.
Omfattning av omtentamen
För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Vid underkänt av verksamhetsförlagd utbildning får student göra detta moment ytterligare endast en gång.
Övriga examinationsformer, till exempel salsskrivning, får genomföras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till. I övrigt tillämpas Föreskrifter rörande examination och examinatorer enligt beslut vid Linköpings Universitet.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteratur-/resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
VFU1 | VFU | 0.5 hp | U, G |
LÄK1 | Läkemedelsberäkning | 1 hp | U, G |
EXA1 | Tentamen | 2.5 hp | U, G |
BAS1 | Basgrupp | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.