Litteraturfördjupning med valbar inriktning inom logopedi, 7.5 hp
Reading Course with Eligible Orientation within Speech and Language Pathology, 7.5 credits
8FA149
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Sophia LindebergKursansvarig
Sophia LindebergStudierektor eller motsvarande
Ann-Charlott EricsonKontaktinformation
Daniel Antonsson
Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2025 | 202545-202602 | 3 | Svenska | Linköping, US | ||
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2025 | 202545-202549 | - | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
- 180 hp godkända varav 90hp i huvudområdet logopedi
eller
Logopedexamen om minst 180hp - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
INLEDNING
Kursen utgör en fristående litteraturfördjupning och vänder sig till studenter som under handledning och i kontakt med andra studenter vill fördjupa sig i något logopediskt ämne.
LÄRANDEMÅL
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna:
- kritiskt värdera och analysera källor inom valt fördjupningsområde i förhållande till logopediämnet
- relatera det valda fördjupningsområdet till teori
- redogöra muntligt och skriftligt för väsentligt fördjupade kunskaper inom fördjupningsområdet
- diskutera sina slutsatser i relation till den kunskap och de argument som ligger till grund för slutsatserna
Kursinnehåll
Kursen har sin utgångspunkt i studentens val av ämnesområde för sin fördjupning. Litteratur väljs efter område.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Medicinska fakulteten bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande.
Undervisningsformerna i denna kurs består av enskilda studier, handledning, seminarier och skriftlig dokumentation.
Examination
Obligatoriska moment:
Seminarier
Skriftliga inlämningsuppgifter
Kursen examineras i form av ett skriftligt fördjupningsarbete kombinerat med respondent- och opponentskap i samband med examinationsseminariet. Aktivt deltagande i ingående obligatoriska moment är en förutsättning för godkänd kurs.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Institutionen för klinisk och experimentell medicin. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
INLU | Inlämningsuppgift | 7.5 hp | U, G |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.