Hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga som utfallsmått, 7.5 hp

Health, Quality of Life and Functional Ability - To Use as Outcome, 7,5 credits, 7.5 credits

8FA184

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Studierektor eller motsvarande

Elaine Sjögren
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) VT 2016 201614-201623 Svenska Linköping

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

Kandidatexamen alternativt yrkesexamen, med relevans för kunskapsområdet t ex arbetsterapeut, folkhälsovetare, logoped, läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, dietist, kurator, psykolog, socionom, tandläkare om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsvarnade fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Rekommenderade förkunskaper

Kandidatexamen alternativt yrkesexamen, med relevans för kunskapsområdet t ex arbetsterapeut, folkhälsovetare, logoped, läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, dietist, kurator, psykolog, socionom, tandläkare om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsvarnade fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Lärandemål

INLEDNING

Kursen är fristående på avancerad nivå och kan ingå som generell kurs i masterexamen i arbetsterapi, folkhälsovetenskap, logopedi, medicinsk pedagogik, omvårdnadsvetenskap och sjukgymnastik.

LÄRANDEMÅL
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:…

Kunskap och förståelse
•Förklara begrepp och faktorer som har betydelse för utvärdering av hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga
•-Värdera studiedesign, mätmetoder och utfallsmått för hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga

Färdighet och förmåga
•-Utarbeta frågeformulär avseende hälsa, livskvalitet och/eller funktionsförmåga
•-Använda modeller för klassifikation i relation till hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt
•-Värdera forskningsresultat avseende generaliserbarhet, etik och nytta i relation till användning i hälso- & sjukvård, omsorg och samhälle

Kursinnehåll

•Begrepp och teoretiska modeller avseende hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga
•Studiedesign
•Mätteori och mätmetod
•Olika typer av utfallsmått och -data avseende hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga som används inom hälso- & sjukvård, omsorg, samhälle, forskning t ex självrapporterade, observerade, registerdata
•Enkätkonstruktion
•Hälsoekonomi

Undervisnings- och arbetsformer

Hälsouniversitetets utbildningar har en pedagogisk profil där det studentcentrerade, problembaserade lärandet står i centrum. Det innebär att studenterna ges eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verksamhetsanknutna situationer dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman och teoretiska och praktiska moment varvas under hela utbildningen. Hälsouniversitetets utbildningar samverkar i integrationsmoment där interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär om och med varandra. Den pedagogiska profilen och integrationsmomenten stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell och interprofessionell kompetens och förbereder studenten för ett väl fungerande samarbete i kommande yrkesliv.

I undervisningen på denna kurs utnyttjas föreläsningar, seminarier, basgruppsarbete och gruppuppgifter.
Den personliga och professionella utvecklingen dokumenteras i den individuella portfolion.

Examination

Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på samtliga obligatoriska moment.
Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarier.

Kursen examineras med en individuell skriftlig hemtentamen.

Betygsskala

,

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Institutionen för medicin och hälsa. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

131

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.