Hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga som utfallsmått, 7.5 hp
Health, Quality of Life and Functional Ability - To Use as Outcome, 7,5 credits, 7.5 credits
8FA184
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursStudierektor eller motsvarande
Elaine SjögrenKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2016 | 201614-201623 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen, med relevans för kunskapsområdet t ex arbetsterapeut, folkhälsovetare, logoped, läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, dietist, kurator, psykolog, socionom, tandläkare om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsvarnade fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.Rekommenderade förkunskaper
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen, med relevans för kunskapsområdet t ex arbetsterapeut, folkhälsovetare, logoped, läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, dietist, kurator, psykolog, socionom, tandläkare om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsvarnade fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.Lärandemål
INLEDNING
Kursen är fristående på avancerad nivå och kan ingå som generell kurs i masterexamen i arbetsterapi, folkhälsovetenskap, logopedi, medicinsk pedagogik, omvårdnadsvetenskap och sjukgymnastik.
LÄRANDEMÅL
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:…
Kunskap och förståelse
•Förklara begrepp och faktorer som har betydelse för utvärdering av hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga
•-Värdera studiedesign, mätmetoder och utfallsmått för hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga
Färdighet och förmåga
•-Utarbeta frågeformulär avseende hälsa, livskvalitet och/eller funktionsförmåga
•-Använda modeller för klassifikation i relation till hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
•-Värdera forskningsresultat avseende generaliserbarhet, etik och nytta i relation till användning i hälso- & sjukvård, omsorg och samhälle
Kursinnehåll
•Begrepp och teoretiska modeller avseende hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga
•Studiedesign
•Mätteori och mätmetod
•Olika typer av utfallsmått och -data avseende hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga som används inom hälso- & sjukvård, omsorg, samhälle, forskning t ex självrapporterade, observerade, registerdata
•Enkätkonstruktion
•Hälsoekonomi
Undervisnings- och arbetsformer
Hälsouniversitetets utbildningar har en pedagogisk profil där det studentcentrerade, problembaserade lärandet står i centrum. Det innebär att studenterna ges eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verksamhetsanknutna situationer dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman och teoretiska och praktiska moment varvas under hela utbildningen. Hälsouniversitetets utbildningar samverkar i integrationsmoment där interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär om och med varandra. Den pedagogiska profilen och integrationsmomenten stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell och interprofessionell kompetens och förbereder studenten för ett väl fungerande samarbete i kommande yrkesliv.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas föreläsningar, seminarier, basgruppsarbete och gruppuppgifter.
Den personliga och professionella utvecklingen dokumenteras i den individuella portfolion.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på samtliga obligatoriska moment.
Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarier.
Kursen examineras med en individuell skriftlig hemtentamen.
Betygsskala
,Kurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Institutionen för medicin och hälsa. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.Institution
131Det finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.