Idrottsmedicin, 7.5 hp
Sports Medicine, 7.5 credits
8FYA19
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Martin HägglundKursansvarig
Joanna KvistStudierektor eller motsvarande
Hanna Tigerstrand GrevnertsKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MGFY3 | Fysioterapeutprogrammet | 6 (HT 2025) | 202545-202602 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Kursen samläses med studenter från masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap samt studenter som läser kursen som fristående kurs.
Kursen ges för
- Fysioterapeutprogrammet
Förkunskapskrav
- Pågående studier inom fysioterapeutprogrammet
- Godkänd kurs Fysioterapi som medicinsk behandling vid funktionsnedsättning och funktionshinder, 30 hp
- Godkänt basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning från kurs Fysioterapi, folkhälsa och arbetsrelaterad ohälsa, 24 hp
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Redogöra för riskfaktorer, skademekanismer och läkningsprocesser för skador relaterade till fysisk aktivitet och idrott,
- redogöra för teorier som ligger till grund för idrottsmedicinsk rehabilitering.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Tillämpa kunskaper avseende riskfaktorer, skademekanismer och läkningsprocesser i planering av prevention och rehabilitering av skador relaterade till fysisk aktivitet och idrott,
- anpassa idrottsutövning samt behandling och rehabilitering av idrottsskador till individens kön, ålder och medicinska tillstånd.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Värdera aktuell forskning och dess betydelse för idrottsmedicin och speciellt för idrottsmedicinsk rehabilitering.
Kursinnehåll
Kursens huvudsakliga innehåll är en fördjupning i fysioterapi med fokus på riskfaktorer, prevention och behandling av akuta skador och överbelastningsskador relaterade till fysisk aktivitet och idrott samt utvärderingsmetoder inom idrottsmedicin, biomekanik samt skademekanismer och läkningsprocesser i rörelse- och stödjeorganen.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
I undervisningen på denna kurs tillämpas olika arbetsformer såsom föreläsningar, studieuppgifter, seminarier och gruppdiskussioner.
Examination
Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är gruppdiskussioner, seminarier och studieuppgifter. Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer vid de obligatoriska momenten samt i form av ett individuellt skriftligt fördjupningsarbete.
Skriftligt individuellt fördjupningsarbete, studieuppgifter och seminarier får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott vid fysioterapeutprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9188941833
ISBN: 9781743761380, 1743761384
ISBN: 9783642365690, 3642365698, 9783642365683, 364236568X, 9783319039534, 9783642365706, 978364236801
http://link.springer.com/referencework/10.1007/978-3-642-36801-1
ISBN: 9789186323967
ISBN: 9781492501626
ISBN: 0443103518
ISBN: 9780387792064, 0387792066
https://login.e.bibl.liu.se/login?url=http://link.springer.com/book/10.1007/978-0-387-79205-7
ISBN: 9781496302632
ISBN: 9789185433551
ISBN: 9789186323097
ISBN: 9780470693797, 0470693797
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9780470693797
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.