Tillämpad cirkulations- och respirationsfysiologi vid akuta kardiovaskulära tillstånd, 7.5 hp
Applied circulation- and respiration physiology in acute cardiovascular conditions, 7.5 credits
8HJA01
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ingela ThylénKursansvarig
Annette WaldemarStudierektor eller motsvarande
Katarina BergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MASH1 | Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning hjärtsjukvård | 2 (VT 2024) | 202404-202413 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Kursen är den första ämnesspecifika kursen i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning hjärtsjukvård och ingår i termin två. Undervisning förlagd på campus kan komma att varvas med moment på distans. Kursen kan komma att samläsas med motsvarande fristående kurs på avancerad nivå. Vissa moment kan komma att genomföras i samarbete med andra specialistsjuksköterskeprogram och vissa moment kan komma att bedrivas på engelska.
Kursen ges för
- Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning hjärtsjukvård
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs utöver grundläggande behörighet:
- sjuksköterskeexamen 180 hp, inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp,
- legitimation som sjuksköterska,
- 12 månaders yrkeslivserfarenhet motsvarande heltid som sjuksköterska efter avlagd examen, och
- godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
eller
- sjuksköterskeexamen 90-180 hp,
- legitimation som sjuksköterska,
- godkänd kurs i vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp,
- 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen, och
- godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- förklara cirkulations- och respirationsfysiologi, hemodynamik, patofysiologi, etiologi, och komplikationer vid olika akuta kardiovaskulära tillstånd
- förklara samband mellan undersökningsresultat, kliniska fynd och patientens symtombild
- förklara farmakokinetik och farmakodynamik för läkemedel som används vid akuta kardiovaskulära tillstånd
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- tolka kliniskt kemiska och mikrobiologiska analysresultat i relation till tillståndets svårighetsgrad vid olika akuta kardiovaskulära sjukdomstillstånd
- bedöma vitala parametrar med syfte att tillgodose kraven på trygghet och säkerhet i samband med kardiovaskulär övervakning
- identifiera vårdbehov, samt planera, genomföra och utvärdera effekterna av insatt vård och behandling vid olika akuta kardiovaskulära sjukdomstillstånd utifrån eget kompetensområde och i teamsamverkan
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- reflektera kring patientens och närståendes upplevelse av att vårdas i en tekniktät miljö och hur vårdmiljön kan anpassas i denna situation
- reflektera kring hur vårdteamet kan skapa en säker och trygg överflyttning från högre till lägre vårdnivå för patient och närstående
- problematisera och analysera etiska dilemman i samband med risk- och prognosbedömningar
Kursinnehåll
Kursen är en fördjupning inom hemodynamik och cirkulations-, och respirationsfysiologi hos patienter med hotande eller etablerad svikt i vitala funktioner. Kursen inkluderar olika akuta kardiovaskulära tillstånd såsom; chock, lungemboli, hjärtstopp, akut ischemi i nedre extremiteter och aortadissektion, samt multisjuklighet med njursvikt och diabetes. I kursen ingår medicinsk vetenskap (6 hp) och omvårdnadsvetenskap (1,5 hp), vilka studeras integrerat. Mer specifikt ingår:
- hemodynamik, cirkulations-, och respirationsfysiologi
- patofysiologi och specifik sjukdomslära vid olika akuta kardiovaskulära tillstånd
- kliniska fynd, status och symtomatologi
- laboratoriediagnostik
- principer för övervakning, strukturerad bedömning och handläggning
- introduktion till EKG och rytmtolkning
- farmakologiska principer, medicinsk behandling och specifik omvårdnad
- vårdmiljöns betydelse för patient och närstående
- psykologiska reaktioner hos patient och närstående
- etiska dilemman och prioriteringar ur ett patient- och närståendeperspektiv
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. I kursen varvas teoretiska och praktiska moment.
Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, föreläsningar, seminarium, färdighetsträning och studieuppgifter med skriftlig och/eller muntlig redovisning.
Examination
Kursen examineras genom seminarium med individuellt skriftligt underlag och muntlig presentation samt individuell skriftlig salstentamen. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Formativ bedömning sker kontinuerligt inom de obligatoriska momenten. Dessa är basgrupp och studieuppgifter med skriftlig och/eller muntlig redovisning.
Examinationerna får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning hjärtsjukvård. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
BAS1 | Basgruppsfall | 1 hp | U, G |
EXA1 | Examinerande seminarium | 2.5 hp | U, G |
EXA2 | Individuell skriftlig salstentamen | 3 hp | U, G |
STU1 | Individuell studieuppgift med muntlig redovisning | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.