Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning hjärtsjukvård, 60 hp
Postgraduate Programme in Specialist Nursing - Cardiac Care, 60 credits
MASH1
Undervisningsspråk
SvenskaStudieort
LinköpingExamensbenämning
Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning hjärtsjukvård, 60 hp. Om det självständiga arbetet är ett magisterarbete kan studenten även begära ett examensbevis med benämningen Medicine magisterexamen i omvårdnadsvetenskap.
Studietakt
HalvfartInledning
Hjärtsjukdom drabbar varje år ett betydande antal personer i olika åldersgrupper, vilket kan komma att påverka flera aspekter i livet under lång tid framöver. Flertalet är i behov av specialiserad och komplex hjärtsjukvård på kardiologiska klinker, men specialistkunskap inom hjärtsjukvård behövs även på akutmottagningar, medicin- och geriatrikavdelningar, i primärvården, samt inom den kommunala och avancerade hemsjukvården.
Sjuksköterskor med specialistkompetens inom hjärtsjukvård har en fördjupad kompetens både inom medicinsk vetenskap och avancerad omvårdnad. Specialist-sjuksköterskan har en viktig funktion att tillgodose att personer som drabbats av hjärtsjukdom får en säker, personcentrerad och evidensbaserad vård under hela sjukdomsförloppet i samverkan med övriga teammedlemmar och över klinikgränser. Specialistsjuksköterskan ska behärska digital teknik i mötet med patienten och har även en viktig roll som handledare av kollegor och studenter under specialist-utbildning. Specialistsjuksköterskan kan med sin utökade vetenskapliga kompetens och det kliniknära arbetet bidra med kvalitetsutveckling i vården genom att identifiera och genomföra olika förbättringsarbeten.
Syfte
Programmet syftar till att vidareutbilda sjuksköterskor till en specialistkompetens med inriktning hjärtsjukvård, vilket är betydelsefullt för att tillhandahålla en god vård av hög kvalitet inom såväl akut hjärtsjukvård som inom öppenvård och avancerad hemsjukvård. Vidare syftar programmet till fördjupad professionell kunskap som ger en generell examen på magisternivå samt förbereder för möjlighet till fortsatt utbildning på master- eller forskarnivå.
Mål
Allmänna mål
I Högskolelagen 1 kap (SFS 1992:1434 med uppdateringar) har följande allmänna mål för avancerad nivå fastslagits:
9§ Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer,
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Mål för specialistsjuksköterskeexamen
Mål för specialistsjuksköterskeexamen enligt Högskoleförordningen (SFS 1993:100, med uppdateringar).
Omfattning
Specialistsjuksköterskeexamen med angivna inriktningar uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 hp med undantag av inriktningen mot distrikts-sköterska, där examen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 75 hp. Vidare ställs det krav på legitimation som sjuksköterska som Socialstyrelsen har utfärdat.
Mål
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialistsjuksköterska.
Kunskap och förståelse
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning skall studenten:
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen, och
- visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet.
Färdighet och förmåga
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning skall studenten:
- visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patient och närstående identifiera vårdbehov och upprätta omvårdnadsplan,
- visa förmåga att leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder,
- visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete,
- visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar inklusive vård i livets slutskede, och
- visa vårdpedagogisk förmåga.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning skall studenten:
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Inriktning hjärtsjukvård
För specialistsjuksköterskeexamen med viss annan inriktning (hjärtsjukvård) skall studenten också:
- visa förmåga att självständigt observera, bedöma och utvärdera vårdbehov, habilitering och rehabilitering hos patienter inom hjärtsjukvård,
- visa förmåga att självständigt planera, genomföra och utvärdera åtgärder som behövs vid olika sjukdomstillstånd för att främja hälsan samt förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer inom hjärtsjukvård,
- visa förmåga att ansvara för undersökningar och behandlingar inom hjärtsjukvården, och
- visa förmåga att tillämpa sina specialistkunskaper samt färdigheter under vårdsituationer och mot målgrupper som är särskilt relevanta för hjärtsjukvården.
Självständigt arbete (examensarbete)
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete).
Övrigt
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten ha fullgjort en verksamhetsförlagd del av utbildningen av en omfattning som är anpassad efter behovet för respektive inriktning.
I examensbeviset skall utbildningens inriktning anges.
För en specialistsjuksköterskeexamen med en viss inriktning skall också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
Mål för magisterexamen
Mål för magisterexamen enligt Högskoleförordningen (SFS 1993:100, med uppdateringar).
Omfattning
Magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 hp med viss inriktning som varje högskola själv bestämmer, varav minst 30 hp med fördjupning inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen. Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 hp eller motsvarande utländsk examen. Undantag från kravet på en tidigare examen får göras för en student som antagits till utbildningen utan att ha haft grundläggande behörighet i form av en examen. Detta gäller dock inte om det vid antagningen gjorts undantag enligt 7 kap. 28 § andra stycket på grund av att examensbevis inte hunnit utfärdas.
Mål
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten:
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklings-arbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Självständigt arbete (examensarbete)
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 hp inom huvudområdet för utbildningen.
Övrigt
För magisterexamen med en viss inriktning skall också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
Lokala mål för Medicinska fakulteten
Studenten skall efter genomgången utbildning kunna:
- ha förmåga att problematisera situationer i hälso- och sjukvården för att kunna motivera och värdera val av handling som professionell yrkesutövare,
- visa kunskap om och förståelse för faktorer som påverkar hälsan ur ett lokalt och globalt perspektiv,
- värdera och tillämpa kunskap om evidens och förbättringsarbete,
- visa kunskap om och förståelse för betydelsen av jämlikhet och lika villkor i samhället,
- arbeta för en hållbar och hälsofrämjande utveckling för nuvarande och kommande generationer, och
- ha uppnått en interprofessionell kompetens för att kunna arbeta i team med andra yrkesgrupper.
Programmets lokala profil
Programmet har en stark klinisk förankring och tar sin utgångspunkt i den forskning som bedrivs vid medicinska fakulteten. Forskningen som bedrivs vid lärosätet innefattar akuta och kroniska kardiologiska tillstånd, samt hur patienter i hjärtsjukvården och deras närstående påverkas av sjukdom och ohälsa. Programmets pedagogiska grundsyn baseras på problembaserat lärande.
Innehåll
Programmet ges på halvfart, är i huvudsak campusbaserat och omfattar 60 hp. Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) ingår i kurserna på termin 2 till 4 och omfattar totalt 7.5 hp. Specialistsjuksköterskeprogrammets huvudområde är omvårdnadsvetenskap som integreras med medicinsk vetenskap. Fördelning av ämnesinnehåll anges i respektive kursplan.
I programmet ingår följande kurser
Specialistsjuksköterskan och kärnkompetenserna i avancerad omvårdnad 7.5 hp (Termin 1)
The specialist nurse and the core competencies in advanced nursing 7.5 credits (Semester 1)
Systematisk undersökningsmetodik, avancerad hälsobedömning och kliniskt resonemang, 7.5 hp (Termin 1)
Systematic physical examination, advanced health assessment and clinical reasoning, 7.5 credits (Semester 1)
Tillämpad cirkulations- och respirationsfysiologi vid akuta kardiovaskulära tillstånd, 7.5 hp (Termin 2)
Applied circulation- and respiration physiology in acute cardiovascular conditions, 7.5 credits (Semester 2)
Ischemisk hjärtsjukdom, 7.5 hp (Termin 2)
Ischemic heart diseases, 7.5 credits (Semester 2)
Arytmier, 7.5 hp (Termin 3)
Arrhythmias, 7.5 credits (Semester 3)
Hjärtsvikt, klaffsjukdom och medfödda hjärtfel hos vuxna, 7.5 hp (Termin 4)
Heart failure, valvular heart diseases, and adult congenital heart disease 7.5 credits (Semester 4)
Examensarbete i omvårdnadsvetenskap - specialistsjuksköterska med inriktning hjärtsjukvård, 15 hp (Termin 3 och 4)
Master Thesis in Nursing Science - cardiac care, 15 credits (Semester 3 and 4)
Alternativt:
Självständigt arbete för specialistsjuksköterskeexamen med inriktning hjärtsjukvård, 15 hp (Termin 3 och 4)
Thesis in Specialist Nursing, cardiac care, 15 credits (Semester 3 and 4)
Progression
Progression inom huvudområdet framgår av lärandemålen i respektive kursplan för programmets kurser, samt av föreslagen kurslitteratur i litteraturlistorna.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Programmet är upplagt i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under utbildningen.
Förkunskapskrav
- Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp
- Legitimation som sjuksköterska
- 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
eller
- Sjuksköterskeexamen 90–180 hp
- Legitimation som sjuksköterska
- Godkänd kurs i vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp
- 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Självständigt arbete (examensarbete)
Arbetet kan utgöras av ett självständigt arbete motsvarande kravet för magisterexamen eller ett självständigt arbete av annan art på avancerad nivå.
Här finns möjlighet att välja något av följande alternativ:
Alternativ 1: Arbetet kan utgöras av ett självständigt arbete motsvarande kravet för magisterexamen. Då uppfylls kraven för yrkesexamen och magisterexamen.
Alternativ 2: Ett självständigt arbete på avancerad nivå, vilket leder till en yrkesexamen.
Examenskrav
Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning hjärtsjukvård uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 hp. Examen utfärdas på begäran av studenten.
Examensbenämning på svenska
Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning hjärtsjukvård, 60 hp. Om det självständiga arbetet är ett magisterarbete kan studenten även begära ett examensbevis med benämningen Medicine magisterexamen i omvårdnadsvetenskap.
Examensbenämning på engelska
Postgraduate Diploma in Specialist Nursing - Cardiac Care, 60 credits och Degree of Master of Medical Science (60 credits) in Nursing
Särskild information
- Verksamhetsintegrerat lärande kan komma ske utanför studieorten, vilket medför merkostnader för studenten.
- Vissa kurser/moment kan komma att genomföras på engelska.
- Vissa kurser som ingår i programmet kan komma att samläsas med motsvarande fristående kurs på avancerad nivå.
- Vissa kurser/moment samläses med övriga specialistsjuksköterskeprogram.
Övriga föreskrifter
För övriga föreskrifter om anstånd, studieuppehåll, återkomst, tillgodoräknande etc. hänvisas till Linköpings universitets regelsamling samt av fakultetsstyrelsen vid medicinska fakulteten fastställda studieadministrativa regler.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.
Termin 1 HT 2023
Termin 2 VT 2024
Termin 3 HT 2024
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
8HJA20 | Examensarbete i omvårdnadsvetenskap med inriktning specialistsjuksköterska med inriktning hjärtsjukvård | 15* | A1E | v202435-202513 | V |
|
*Kursen läses över flera terminer
|
||||||
8HJA21 | Självständigt arbete för specialistsjuksköterskeexamen med inriktning hjärtsjukvård | 15* | A1E | v202435-202513 | V |
|
*Kursen läses över flera terminer
|
||||||
8HJA03 | Arytmier | 7.5 | A1X | v202437-202446 | O |
|
Termin 4 VT 2025
Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Veckor | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
8HJA20 | Examensarbete i omvårdnadsvetenskap med inriktning specialistsjuksköterska med inriktning hjärtsjukvård | 15* | A1E | v202435-202513 | V |
|
*Kursen läses över flera terminer
|
||||||
8HJA21 | Självständigt arbete för specialistsjuksköterskeexamen med inriktning hjärtsjukvård | 15* | A1E | v202435-202513 | V |
|
*Kursen läses över flera terminer
|
||||||
8HJA04 | Hjärtsvikt, klaffsjukdom och medfödda hjärtfel hos vuxna | 7.5 | A1X | v202514-202523 | O |
|