Arytmier, 7.5 hp

Arrhythmias, 7.5 credits

8HJA03

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Ingela Thylén

Kursansvarig

Annette Waldemar

Studierektor eller motsvarande

Katarina Berg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASH1 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning hjärtsjukvård 3 (HT 2024) 202437-202446 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Medicin

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Särskild information

Kursen är den tredje ämnesspecifika kursen i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning hjärtsjukvård och ingår i termin tre. Moment med verksamhetsintegrerat lärande kan komma att ske utanför studieorten, vilket medför merkostnader för studenten. Undervisning förlagd på campus kan komma att varvas med moment på distans. Kursen kan komma att samläsas med motsvarande fristående kurs på avancerad nivå. Vissa moment kan komma att genomföras i samarbete med andra specialist-sjuksköterskeprogram och vissa moment kan komma att bedrivas på engelska.  

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning hjärtsjukvård

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs utöver grundläggande behörighet:

  • sjuksköterskeexamen 180 hp, inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp,
  • legitimation som sjuksköterska,
  • 12 månaders yrkeslivserfarenhet motsvarande heltid som sjuksköterska efter avlagd examen, och
  • godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.

eller

  • sjuksköterskeexamen 90-180 hp,
  • legitimation som sjuksköterska,
  • godkänd kurs i vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp,
  • 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen, och
  • godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • förklara patofysiologi, elektrofysiologi, etiologi och komplikationer vid arytmier,
  • förklara samband mellan undersökningsresultat, kliniska fynd och patientens symtombild,
  • beskriva förberedelser, genomförande och eftervård vid fysiologiska och radiologiska undersökningar och interventioner vid arytmier, 
  • förklara farmakokinetik och farmakodynamik för läkemedel som används vid arytmier, samt identifiera risk för läkemedelsinteraktioner, och
  • beskriva principerna för långtids-EKG, implanterbar loop recorder (ILR) samt pacemaker- och ICD-behandling.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • tolka kliniskt kemiska analysresultat och rytmer i relation till tillståndets svårighetsgrad vid arytmier, och
  • identifiera vårdbehov, samt planera, genomföra och utvärdera effekterna av insatt vård och behandling vid olika arytmier utifrån eget kompetensområde och i teamsamverkan.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • reflektera kring patientens och närståendes upplevelse av att leva med arytmier och hur patient och närstående hanterar sin livssituation, och
  • reflektera över behovet av att inhämta ytterligare kunskap för att utveckla den egna. 

Kursinnehåll

Kursen är en fördjupning inom olika arytmier och omfattar såväl slutenvård som öppenvård. Vetenskaplig metod integreras i kursen. Moment med verksamhetsintegrerat lärande ingår i kursen. I kursen ingår medicinsk vetenskap (6 hp) och omvårdnadsvetenskap (1,5 hp), vilka studeras integrerat. Mer specifikt ingår:

  • patofysiologi, elektrofysiologi, sjukdomslära, differentialdiagnostik och komplikationer 
  • kliniska fynd, status och symtomatologi 
  • laboratoriediagnostik
  • rytm och EKG-tolkning vid arytmier och pacemakerbehandling
  • fysiologiska metoder, radiologiska undersökningar och interventioner 
  • farmakologiska principer, medicinsk behandling och specifik omvårdnad
  • att leva med arytmier och närståendes situation
  • vård i livets slutskede med implanterbar defibrillator
  • strukturerad arytmimottagning 

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. I kursen varvas teoretiska och praktiska moment.

Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, föreläsningar, seminarium och verksamhetsintegrerat lärande (vilket kan inkludera VFU och/eller fältstudier, studiebesök och färdighetsträning). 

Examination

Kursen examineras genom seminarium med individuellt skriftligt underlag och muntlig presentation samt individuell skriftlig salstentamen. Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. Formativ bedömning sker kontinuerligt inom de obligatoriska momenten. Dessa är basgrupp, seminarium och moment inom verksamhetsintegrerat lärande.

Vid underkänt på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får student göra detta moment ytterligare endast en gång. Övriga examinationsformer får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Tidpunkt bestäms i varje enskilt fall men kan ske endast när lärare, handledare och VFU-plats finns att tillgå. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

 

Avbrytande av VFU 

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid. 

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning hjärtsjukvård. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
BAS1 Basgruppsfall 1 hp U, G
VEX1 Examinerande seminarium, VIL 2 hp U, G
EXA2 Individuell skriftlig salstentamen 3 hp U, G
VIL1 Fältstudier 0.5 hp U, G
SEM1 Seminarium, muntlig redovisning 1 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.