Tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos barn och unga I, 19.5 hp
Speech, language and communication disorders in children and young people I, 19.5 credits
8LGG31
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKontaktinformation
Logopedadministration
Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MALO5 | Logopedprogrammet | 3 (HT 2025) | 202535-202602 | Linköping, US | O |
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FKursen ges för
- Logopedprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkända betyg på kurs 1, Introduktion till klinisk logopedi, 6 hp, och kurs 2 Grundläggande medicin och klinisk lingvistik på Logopedprogrammet, 24 hp (termin 1).
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- beskriva och förklara avvikande tal, språk och kommunikation i olika modaliteter (exempelvis talat språk, teckenspråk, skriftspråk) hos barn och unga ur ett utvecklingsperspektiv
- beskriva och förklara hur tal-, språk-och kommunikationsförmågor är kopplade till olika biologiska, kognitiva och interaktionella system
- beskriva och förklara olika typer av talavvikelser
- beskriva och förklara hur avvikelser inom olika språkliga domäner kan yttra sig i olika åldrar
- beskriva och förklara hur kontextuella faktorer är kopplade till variabilitet hos barn och unga med språkstörning
- beskriva och exemplifiera olika förklaringsmodeller om vad som förorsakar språkstörning
- relatera flerspråkighet till olika typer av tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos barn
- redogöra för begreppen funktion, aktivitet, delaktighet och omgivningsfaktorer i relation till olika typer av medfödda och förvärvade kommunikationsstörningar
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Analysera, kategorisera samt diagnosticera olika typer av tal- och språkproblem
- Analysera samspel som involverar barn med olika typer av tal- och språkstörningar
- Tillämpa olika sätt att nedteckna avvikande tal- och språkproduktion
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Reflektera över hur kön, kulturell och social bakgrund kan relateras till avvikande tal, språk och kommunikation hos barn och unga
Kursinnehåll
- Avvikande tal, språk och kommunikation i olika modaliteter hos barn och unga ur ett utvecklingsperspektiv
- Olika typer av tal-, språk och kommunikationsstörningar hos barn och unga
- Orsaker till tal-, språk- och kommunikationsstörningar
- Kontextuella faktorers betydelse för såväl förståelse som produktion av tal och språk
- Olika förklaringsmodeller till vad som förorsakar tal-, språk- och kommunikationssvårigheter
- Primära och sekundära tal-, språk och kommunikationsstörningar samt komorbiditet
- Analys och kategorisering av olika typer av tal- språk- och kommunikationsproblem
- Analyser av avvikande tal, fonologi, grammatik och pragmatik
- Diagnostik av tal-, språk- och kommunikationsstörningar enligt rådande klassifikationssystem inom hälso- och sjukvård
- Funktion, aktivitet, delaktighet och omgivningsfaktorer i relation till olika typer av medfödda och förvärvade kommunikationsstörningar
- Ortografisk och fonetisk transkription av olika typer av medfödda och förvärvade kommunikationsstörningar
- Flerspråkighetsperspektiv på avvikande tal, språk och kommunikation i olika modaliteter hos barn och unga
- Mångfaldsperspektiv på avvikande tal, språk och kommunikation hos barn och unga
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, seminarier, föreläsningar och färdighetsträning.
Examination
Kursen examineras genom två skriftliga individuella salstentamina. Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarier.
Examinationerna får genomföras ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Logopedprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.