Logopedprogrammet, 240 hp

Speech and Language Pathology Programme , 240 credits

MALO5

Undervisningsspråk

Svenska

Studieort

Linköping

Examensbenämning

Logopedexamen och Medicine magisterexamen i Logopedi

Studietakt

Helfart

Syfte

Programmet syftar till att förbereda för legitimation som logoped. Vidare syftar programmet till en generell examen på magisternivå och förbereder för fortsatt utbildning på avancerad nivå och forskarnivå.

Mål

Allmänna mål

I Högskolelagen 1 kap §§ 8-9 (SFS 1992:1434 med uppdateringar) har följande allmänna mål för grundnivå respektive avancerad nivå fastslagits:

8 § Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock besluta om undantag när det gäller konstnärlig utbildning.

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas

  • Förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • Söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen,
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

9 § Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
 

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • Ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer,
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

 

Mål för examen
Mål för logopedexamen enligt Högskoleförordningen (SFS 1993:100, med uppdateringar), bilaga 2 - Examensordning.


För logopedexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för logopedyrket och för att få behörighet som logoped.

 

Kunskap och förståelse
För logopedexamen skall studenten kunna:

  • Visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
  • visa såväl bred som fördjupad klinisk, pedagogisk och terapeutisk kunskap om habilitering och rehabilitering av röst-, tal-, språk- och sväljstörningar,
  • visa förståelse för att kommunikationsförmågan är en integrerad del av individens personlighet och sociala situation,
  • visa kunskap om relevanta författningar.

 

Färdighet och förmåga
För logopedexamen skall studenten kunna:

  • Visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patienten undersöka, bedöma och behandla de vanligast förekommande störningarna inom det logopediska verksamhetsområdet,
  • visa förmåga att initiera och medverka i förebyggande hälsovård inom det logopediska arbetsområdet,
  • visa fördjupad förmåga att planera, genomföra och utvärdera behandlingsprogram,
  • visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa fördjupad förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För logopedexamen skall studenten kunna:

  • Visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa fördjupad förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna.

 

Mål för magisterexamen enligt Högskoleförordningen (SFS 1993:100, med uppdateringar), bilaga 2 - Examensordning.


Omfattning

Magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola själv bestämmer, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen. Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.
 

Undantag från kravet på en tidigare examen får göras för en student som antagits till utbildningen utan att ha haft grundläggande behörighet i form av en examen. Detta gäller dock inte om det vid antagningen gjorts undantag enligt 7 kap. 28 § andra stycket på grund av att examensbevis inte hunnit utfärdas.


Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten kunna:

  • Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

 

Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten kunna:

  • Visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper,
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten kunna:

  • Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

 

Förutom målen ovan skall studenterna efter avslutad utbildning ha uppnått lärosätets lokala mål och utbildningsprogrammets lokala mål.

 

Lokala mål för Medicinska fakulteten
Studenten skall efter genomgången utbildning:

  • Ha förmåga att problematisera situationer i hälso- och sjukvården för att kunna motivera och värdera val av handling som professionell yrkesutövare,
  • visa kunskap om och förståelse för faktorer som påverkar hälsan ur ett lokalt och globalt perspektiv,
  • kunna värdera och tillämpa kunskap om evidens och förbättringsarbete,
  • kunna arbeta för en hållbar och hälsofrämjande utveckling för nuvarande och kommande generationer,
  • ha uppnått en interprofessionell kompetens för att kunna arbeta i team med andra yrkesgrupper,
  • visa kunskap om och förståelse för betydelsen av jämlikhet och lika villkor i samhället.

 

Lokala mål för Logopedprogrammet vid Medicinska fakulteten
En student som har genomgått logopedprogrammet vid Linköpings universitet skall dessutom:

  • Kunna relatera och handla utifrån logopedisk kompetens i förhållande till andra professioner och kompetenser som samverkar kring aktuella patientgrupper,
  • ha anammat ett livscykelperspektiv på typisk respektive avvikande kommunikation samt ät- och sväljfunktion,
  • kunna tillämpa en helhetssyn på funktionshinder med fokus på hälsobegreppen aktivitet, delaktighet och välbefinnande,
  • tillägnat sig kunskaper för att medverka i arbetet med hälsopromotion.

Innehåll

I programmet ingår följande kurser:

Introduktion till klinisk logopedi, 6 hp (termin 1). 

Introduction to clinical speech and language pathology, 6 credits (semester 1).

Grundläggande medicin och klinisk lingvistik, 24 hp (termin 1). 

Basic course in medicine and clinical linguistics, 24 credits (semester 1).

 

Anatomisk, fysiologisk, kognitiv och kommunikativ utveckling, 30 hp (termin 2).

Anatomical, physiological, cognitive and communicative development, 30 credits (semester 2).

 

Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt I, 4,5 hp (termin 3).

Clinical and professional practice in speech and language pathology I, 4,5 credits (semester 3).

Tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos barn och unga I, 19,5 hp (termin 3).

Speech, language and communication disorders in children and young people I, 19,5 credits (semester 3).

Röststörningar och störningar i talets flyt I, 6 hp (termin 3). 

Voice and fluency disorders I, 6 credits (semester 3).

 

Tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos vuxna I, 15 hp (termin 4).

Speech, language and communication disorders in adults, 15 credits (semester 4).

Ät- och sväljsvårigheter I, 4,5 hp (termin 4).

Eating and swallowing difficulties I, 4,5 credits (semester 4).

Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt II, 10,5 hp (termin 4).

Clinical and professional practice in speech and language pathology II, 10,5 credits (semester 4).

 

Tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos barn och unga II, 15 hp (termin 5).

Speech language and communication disorders in children and young people II, 15 credits (semester 5).

Tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos vuxna II, 15 hp, (termin 5).

Speech language and communication disorders in adults II, 15 credits (semester 5).

 

Ät- och sväljsvårigheter II, 4,5 hp (termin 6). 

Eating and swallowing difficulties II, 4,5 credits (semester 6).

Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt III, 10,5 hp (termin 6).

Clinical and professional practice in speech and language pathology II, 10,5 credits, (semester 6).

Evidensbaserad praktik och utvärdering inom logopedisk verksamhet, 7,5 (termin 6).

Evidence based practice and evaluation in speech and language pathology, 7,5 credits (semester 6).

Röststörningar och störningar i talets flyt II, 7,5 hp (termin 6).

Voice and fluency disorders II, 7,5 credits (semester 6).

 

Vetenskaplig metod och biostatistik inom logopedi, 12 hp (termin 7).

Biostatistics and research methods in speech and language pathology, 12 credits (semester 7).

 

Självständigt arbete (examensarbete) i logopedi, 30 hp, (termin 7–8).

Exam thesis in speech and language pathology, 30 credits (semester 7–8). 

 

Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt IV, 7,5 hp (termin 8).

Clinical and professional practice in speech and language pathology IV, 7,5 credits (semester 8).

Professionell och interprofessionell förberedelse, 10,5 hp (termin 8).

Professional and interprofessional preparatory course, 10,5 credits (semester 8).

 

Progression

Progression inom huvudområdet framgår av lärandemålen i respektive kursplan för programmets kurser samt av föreslagen kurslitteratur i litteraturlistorna.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå 
samt
Naturkunskap 2 
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2 
samt
Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B

    Tillträdeskrav till högre termin eller kurser

    Terminernas innehåll bygger på varandra och skall genomföras i turordning. Följande krav gäller för behörighet att gå vidare i utbildningen:

     För tillträde till kursen Anatomisk, fysiologisk, kognitiv och kommunikativ utveckling, 30 hp (termin 2) krävs godkänt betyg på kurs 1: Introduktion till klinisk logopedi, 6 hp (termin 1).

     För tillträde till kurserna Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt I, 4,5 hp (termin 3), Tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos barn och unga I, 19,5 hp (termin 3) samt Röststörningar och störningar i talets flyt I, 6 hp (termin 3) krävs godkända betyg på kurserna Introduktion till klinisk logopedi, 6 hp (termin 1) och Grundläggande medicin och klinisk lingvistik, 24 hp (termin 1).

     För tillträde till kurserna Tal- språk- och kommunikationsstörningar hos vuxna I, 15 hp (termin 4), Ät- och sväljsvårigheter I, 4,5 hp (termin 4) samt Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt II, 10,5 hp (termin 4) krävs godkänt betyg på kursen Anatomisk, fysiologisk, kognitiv och kommunikativ utveckling, 30 hp (termin 2) samt Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt I, 4,5 hp (termin 3).

    För tillträde till kurserna Tal- språk- och kommunikationsstörningar hos barn och unga II, 15 hp (termin 5) samt Tal- språk- och kommunikationsstörningar hos vuxna II, 15 hp (termin 5) krävs godkända betyg på kurserna Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt I, 4,5 hp (termin 3), Tal- språk- och kommunikationsstörningar hos barn och unga I, 19,5 hp (termin 3), Röststörningar och störningar i talets flyt I, 6 hp (termin 3) samt Tal- språk- och kommunikationsstörningar hos vuxna I, 15 hp (termin 4). 

    För tillträde till kurserna Ät-, och sväljsvårigheter II, 4,5 hp (termin 6), Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt III (termin 6), 10,5 hp samt Evidensbaserad praktik och utvärdering inom logopedisk verksamhet, 7,5 hp (termin 6) krävs godkända resultat på kurserna Ät- och sväljsvårigheter I, 4,5 hp (termin 4) samt Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt II, 10,5 hp (termin 4). 

    För tillträde till kurserna Vetenskaplig metod och biostatistik inom logopedi, 12 hp (termin 7), Självständigt arbete (examensarbete) i logopedi, 30 hp (termin 7 och 8) samt Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt IV (termin 8) krävs godkända betyg på kurserna Ät- och sväljsvårigheter II, 4,5 hp (termin 6), Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt III, 10,5 hp (termin 6), samt Evidensbaserad praktik och utvärdering inom logopedisk verksamhet, 7,5 hp (termin 6).

    Självständigt arbete (examensarbete)

    För logopedexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet logopedi.

    Internationalisering

    Genom samarbeten med lärosäten utanför Sverige kan det förekomma utländska studenter och/eller lärare vid programmet. 

    Examenskrav

    Efter fullbordat program om 240 högskolepoäng utfärdas på begäran av studenten examensbevis med benämningen Logopedexamen. Medicine magisterexamen i Logopedi erhålls efter ansökan.

    Examensbenämning på svenska

    Logopedexamen och Medicine magisterexamen i Logopedi

    Examensbenämning på engelska

    Degree of Master of Science in Speech and Language Pathology, Degree of Master of Medical Science with a Major in Speech and Language Pathology.

    Särskild information

    Den verksamhetsförlagda utbildningen kan vara förlagd utanför Linköping och övriga Östergötland vilket kan medföra ökade kostnader för studenten.

    Vissa kurser/moment kan komma att genomföras på engelska. Undervisningsspråket är i övrigt svenska.

    Övriga föreskrifter

    För övriga föreskrifter om anstånd, studieuppehåll, återkomst, tillgodoräknande etc. hänvisas till Linköpings universitets regelsamling samt av fakultetsstyrelsen vid medicinska fakulteten fastställda studieadministrativa regler.

    Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.

    Övergångsregler

    1. Denna utbildningsplan träder i kraft den 26 augusti 2024 och gäller för studenter som antas till utbildningen från och med höstterminen 2024. Från och med höstterminen 2027 gäller utbildningsplanen även för studenter som antagits till höstterminen 2023 eller tidigare.
    2. Student som antagits till utbildningen höstterminen 2023 eller tidigare har rätt att genomföra omprov enligt tidigare utbildningsplan vid tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer efter det att respektive kurs ges för sista gången.
    3. Programansvarig beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som antagits och följt tidigare utbildningsplan och som på grund av studieuppehåll eller av annan anledning inte fullgjort studierna senast vårterminen 2027.

    Termin 1 HT 2024

    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Veckor VOF
    8LOG15 Introduktion till klinisk logopedi 6 G1N v202435-202502 O
    8LOG16 Grundläggande medicin och klinisk lingvistik 24 G1N v202435-202502 O

    Termin 2 VT 2025

    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Veckor VOF
    8LOG28 Anatomisk, fysiologisk, kognitiv och kommunikativ utveckling 30 G1F v202504-202523 O

    Termin 3 HT 2025

    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Veckor VOF
    8LGG30 Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt I 4.5 G1F v202535-202602 O
    8LGG31 Tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos barn och unga I 19.5 G1F v202535-202602 O
    8LGG32 Röststörningar och störningar i talets flyt I 6 G1F v202535-202602 O