Tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos vuxna 1, 15 hp

Speech, language and communication disorders in adults I, 15 credits

8LGG42

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Kontaktinformation

Logopedprogrammets administration

Administratör

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MALO5 Logopedprogrammet 4 (VT 2026) 202604-202623 Linköping, US O

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2F

Kursen ges för

  • Logopedprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs godkända betyg på kurserna Anatomisk, fysiologisk, kognitiv och kommunikativ utveckling, 30 hp (termin 2) och Klinisk logopedi och professionellt förhållningssätt I, 4,5 (termin 3) på Logopedprogrammet.  

Lärandemål

Kunskap och förståelse 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • redogöra för den neurologiska grunden till olika typer av tal-, språk och kommunikationsstörningar hos vuxna 
  • beskriva och särskilja olika typer av kommunikationsstörningar i samband med neurologiska sjukdomar och tillstånd 
  • redogöra för begreppen funktion, aktivitet, delaktighet och omgivningsfaktorer i ICF-klassifikationen i relation till olika typer av kommunikationsstörningar hos vuxna 
  • redogöra för olika typer av strategier som underlättar kommunikativ delaktighet för personer inom berörda patientgrupper 
  • beskriva principer för val av alternativa kommunikationslösningar 
  • redogöra för krisreaktioner, krisbearbetning och coping i relation till tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos vuxna 

Färdighet och förmåga 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • söka och kritiskt värdera vetenskapliga källor av relevans för området kommunikationsstörningar hos vuxna 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 

  • reflektera över hur ålder och kön samt språklig, kulturell och social bakgrund kan relateras till kommunikationsstörningar hos vuxna 
  • identifiera etiska problemställningar relaterat till kommunikativa funktionsnedsättningar 

Kursinnehåll

  • grundläggande neurologisk sjukdomslära, begrepp och undersökningsmetoder inom neurologisk sjukvård 
  • orientering kring neuropsykologisk utredning 
  • kommunikationsstörningar hos vuxna i relation till sjukdomar och skador i centrala och perifera nervsystemet 
  • utvecklingsaspekter på vuxna med funktionsnedsättning ur ett medicinskt, kognitivt och logopediskt perspektiv 
  • olika typer av kommunikationsstörningar vid neurologiska sjukdomar och tillstånd 
  • orientering kring intervention vid neurogena kommunikationsstörningar hos vuxna 
  • principer för bedömning och diagnostik  
  • etiska aspekter och bemötande i relation till kommunikativa funktionsnedsättningar  
  • ICF−klassifikationen av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa 

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment.  Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen. 

Arbetsformer i denna kurs är arbete i basgrupp, seminarier, föreläsningar, studieuppgifter och workshops. 

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig salstentamen och individuella skriftliga inlämningsuppgifter. 

Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Obligatoriska moment på denna kurs är basgruppsarbete och seminarier. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Logopedprogrammet.  Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.