Anatomisk, fysiologisk, kognitiv och kommunikativ utveckling, 30 hp
Development in anatomy, physiology, cognition and communication, 30 credits
8LOG28
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Charlotta PlejertKursansvarig
Charlotta PlejertStudierektor eller motsvarande
Christina ReuterskiöldKontaktinformation
Logopedprogrammet
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MALO5 | Logopedprogrammet | 2 (VT 2025) | 202504-202523 | Svenska | Linköping, US | O |
Huvudområde
LogopediUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FKursen ges för
- Logopedprogrammet
Förkunskapskrav
Godkänt betyg på kurs 1 på Logopedprogrammet: Introduktion tillklinisk logopedi, 6 hp (termin 1).
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för typisk anatomisk och fysiologisk utveckling, inklusive påverkan av åldrandet, av relevans för tal-, språk- och röstfunktion samt ätande och sväljning
- översiktligt beskriva nervsystemets utveckling inklusive kritiska perioder
- redogöra för sinnesorganen, sensorik och perception hos barn, vuxna och äldre
- redogöra för typisk sensomotorisk utveckling
- redogöra för typisk kognitiv och socioemotionell utveckling, inklusive påverkan av åldrandet
- redogöra för samverkan mellan de psykologiska och fysiologiska system som är av betydelse för människans kommunikation över hela livsspannet
- redogöra för typisk utveckling av tal, språk och kommunikation inklusive påverkan av åldrande, vid såväl en- som flerspråkighet
- redogöra för typisk utveckling av läsning och skrivning
- redogöra för betydelse av arv och miljö för människan som lärande individ
- förklara grunderna för evidensbaserad verksamhet
- beskriva hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens uppdrag
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- observera, transkribera och analysera tal, språk och kommunikation
- observera, analysera och beskriva ätande och sväljning
- analysera och sammanställa insamlade data
- identifiera kommunikationsmönster i en grupp och förklara hur dessa påverkar grupprocessen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- problematisera och beakta hur ålder, kön samt kulturell, språklig och social bakgrund kan relatera till begrepp som normalitet och typisk utveckling
- beskriva konsekvenserna av etiska ställningstaganden baserat på etiska principer, lagar och evidens
- motivera betydelsen av att i den kommande professionen ha en helhetssyn på människan och hennes hälsa
- reflektera över egna värderingar utifrån ett mångfaldsperspektiv
Kursinnehåll
Anatomisk och fysiologisk utveckling av och åldrandepåverkan på strukturer som är av relevans för tal, språk och röstfunktion samt ätande och sväljning, såsom
- Hjärna och nervsystem
- Respirationssystemet
- Fonationssystemet
- Munhåla och svalg
- Sinnesorganen
Språklig utveckling inkluderande
- Lexikal utveckling
- Fonologisk utveckling
- Grammatisk utveckling
- Pragmatisk utveckling
Kognitiv och socioemotionell utveckling
Ät- och sväljutveckling
Åldrandets påverkan på
- Tal, språk, röst och kommunikation
- Kognition och psykisk hälsa
- Ätande och sväljning
Interprofessionellt moment: ”Professionalitet i hälso- och sjukvård samt socialtjänsten”, inkluderande
- Lagstiftningen inom hälso-och sjukvård och socialtjänst
- Hälso-och sjukvårdens samt socialtjänstens uppdrag och ansvar
- Professioner inom hälso-och sjukvård samt socialtjänsten
- Kunskapssyn inom evidensbaserad verksamhet
- Hälsobegrepp, salutogent förhållningssätt
- Etik och prioriteringskunskap
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, seminarier, studieuppgifter, föreläsningar, fältstudier och färdighetsträning.
Examination
Kursen examineras genom två skriftliga individuella salstentor samt en fältstudierapport. Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarier.
IPL-momentet examineras genom en skriftlig gruppuppgift med individuell bedömning.
Examinationerna får genomföras ett obegränsat antal gånger av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Logopedprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Salstentamen 1 | 8 hp | U, G |
TEN2 | Salstentamen 2 | 8 hp | U, G |
FALT | Fältstudieuppgift | 3 hp | U, G |
OBGR | Obligatorisk basgrupp | 2 hp | U, G |
SEMI | Seminarier | 3 hp | U, G |
IPLS | Seminarier, gruppuppsats IPL | 3 hp | U, G |
RIPL | Reflektionsuppgift och basgruppsarbete IPL | 3 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.