Diabetes och diabetesvård I, 7.5 hp
Diabetes and Diabetes Care I, 7.5 credits
8MM128
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Åsa ErnerssonKursansvarig
Indira IbragicStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 1 (HT 2017) | 201735-201744 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 3 (HT 2017) | 201735-201744 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen är del ett av två i utbildningen till diabetessjuksköterska. Kursen fokuserar studentens handlingsberedskap för att kunna bedöma, planera, genomföra och utvärdera åtgärder i samband med vård av personer med diabetes. Kursen vänder sig till mastersstudenter och personer som i sitt yrke arbetar med patienter med diabetes både Typ I och II.
Förkunskapskrav
Högskoleexamen inom vård eller omsorg om minst 120p/180hp eller motsvarande. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå, vilket innebär Svenska minst 2 åk på gymnasiet/etapp 2 med delat betyg, Svenska B/Svenska 2B, godkänt TISUS eller motsvarande, samt Engelska minst 2 åk på gymnasiet/etapp 2/Engelska A, TOEFL (pappersbaserat, minst 500p/datorbaserat, minst 173p/internetbaserat, minst 61p), IELTS (totalt 5,0 och inget delmoment under 4,5) eller motsvarande.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
- Förklara och beskriva prognos, prevalens, etiologi, epidemiologi vid diabetes mellitus
- Diagnostisera olika former av diabetes mellitus och redogöra för den farmakologiska behandlingen av diabetessjukdom
Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
- Visa fördjupade kunskaper om diabetessjukdomarna och diabetesrelaterade sjukdomar, deras uppkomstmekanismer, fysiologi och patofysiologi
- Planera medicinsk omvårdnad för personer med diabetes
- Identifiera komplikationsrisker hos diabetespatienter
- Analysera diabetessjukdomens patofysiologi (medicinska orsaker och symtom)
- Initiera och föreslå dosering av perorala diabetesläkemedel
- Initiera och föreslå dosering av insulin och justeringar av insulin
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
- Stödja patientens egenvård och delaktighet i behandlingen
- Ge stöd till patientens närstående
- Reflektera över det egna lärandet och tillämpa ett professionellt och ett interprofessionellt förhållningssätt
Kursinnehåll
Kursen innehåller huvudsakligen:
- Diabetessjukdomens etiologi, epidemiologi och patofysiologi
- Diagnos av diabetes mellitus
- Komplikationer vid diabetes mellitus
- Medicinsk vård för personer med diabetes mellitus
- Farmakologi vid diabetes mellitus
- Egenvård vid diabetes mellitus
- Reflektion över professionell yrkesroll i arbetet med personer med diabetes
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera situationer som har anknytning till ämnesområdet. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen. PBL skapar en grund för aktivt livslångt lärande som är nödvändig för diabetesområdet, där kunskapsutvecklingen sker i en snabb takt. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighets-/verksamhetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
Examination
Obligatoriska moment är basgruppsarbete seminarier och examination.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och basgrupp samt skriftlig och muntlig individuell tentamen.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination.
Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs av institution/motsvarande senast två månader före kursstart. Obligatorisk kurslitteratur finnes ej.Övrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM2 | Seminarie 2 | 1 hp | U, G |
SEM1 | Seminarie 1 | 1 hp | U, G |
EXA1 | Examination | 4 hp | U, G |
BAS1 | Basgrupp | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.