Vård av personer med demenssjukdom, 7.5 hp
Care of People with Dementia, 7.5 credits
8MM135
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 1 (HT 2016) | Svenska | Linköping | V |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen är en valbar ämnesspecifik kurs inom huvudområdet omvårdnad för studenter som läser till en masterexamen. Kursen syftar till att den studerande ska uppnå fördjupande kunskaper inom vård av personer med demenssjukdom.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för medicinsk vetenskap t.ex. arbetsterapeut, folkhälsovetare, logoped, läkare, sjukgymnast, sjuksköterska, beteendevetare, dietist, kurator, psykolog, socionom, tandläkare om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete arbete om 15 hp (C-uppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå, vilket innebär svenska minst 2 åk på gymnasiet/etapp 2 med delat betyg. Svenska B/svenska 2B, godkänt TISUS eller motsvarande, samt engelska minst 2 åk på gymnsiet/etapp2/engelska A, TOEFL (pappersbaserat, minst 550p/datorbaserat, minst 173p/internetbaserat, minst 61p, IELTS (totalt 5.0 och inget delmoment under 4.5) eller motsvarande.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för demenssjukdomar, medicinsk behandling och omvårdnad under hela sjukdomsförloppet.
- förklara innebörden av att leva med demenssjukdom ur ett familjeperspektiv
- beskriva och kritiskt jämföra olika sätt att organisera vården av personer med demenssjukdom och stöd till närstående
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten självständigt kunna
- initiera, planera, genomföra och utvärdera olika omvårdnadsinsatser/rehabilitering som förbättrar livssituationen för personer med demenssjukdom och deras närstående utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
- identifiera och analysera läkemedelseffekter/biverkningar hos äldre och/eller personer med demenssjukdom
- analysera, kritiskt granska och bedöma aktuell forskning inom området
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten självständigt kunna
- reflektera över, analysera och värdera utifrån etiska ställningstaganden och det egna förhållningssättet i mötet med personer med demenssjukdom, närstående och informella/formella vårdare.
- reflektera över förändrad interaktion och kommunikation i mötet med personer med demenssjukdom i olika stadier av sjukdomen
- värdera och jämföra olika metoder i vården av personer med demenssjukdom
- reflektera över genusvetenskapligt mångfaldsperspektiv i samband med vård av personer med demenssjukdom och närstående
Kursinnehåll
- Demenssjukdomar
- Omvårdnad vid demenssjukdomar
- Att leva med demenssjukdom i familjen
- Palliativ vård vid demenssjukdom
- Beteendemässiga störningar (BPSD)
- Konfusionstillstånd
- Läkemedel och äldre
- Etiska aspekter
- Genus och mångfald
- Aktuell vetenskaplig forskning
- Författningar
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera situationer som har anknytning till ämnesområdet. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighets-/verksamhetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar. I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer som arbete i basgrupper, föreläsningar, studieuppgifter, studiebesök och seminarier.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång. Aktivt deltagande i de obligatoriska momenten basgruppsarbete, studieuppgifter, seminarier och studiebesök är en förutsättning för godkänt på kursen. Slutexamination utgörs av en integrerad skriftlig och muntlig redovisning i form av en handlingsplan.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination.
Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Lista över kurslitteratur fastställs av programutskottet senast två månader före kursstart.Övrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM2 | Seminarie 2 | 1.5 hp | U, G |
SEM1 | Seminarie 1 | 1.5 hp | U, G |
EXK1 | Examination | 2.5 hp | U, G |
BAS1 | Basgrupp | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.