Yrsel och balansrubbningar, 7.5 hp
Dizziness and Disequilibrium, 7.5 credits
8MM205
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ann-Sofi KammerlindKursansvarig
Ann-Sofi KammerlindStudierektor eller motsvarande
Agneta KullbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 2 (VT 2018) | 201804-201813 | Svenska | Linköping, US | V |
MMIN1 | Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap | 4 (VT 2018) | 201804-201813 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
FysioterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i arbetsterapi/folkhälsovetenskap/fysioterapi/logopedi/medicinsk pedagogik/omvårdnadsvetenskap
Särskild information
Kursen bedrivs på avancerad nivå och innefattar fördjupade kliniska och teoretiska kunskaper avseende yrsel och balansrubbningar. Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig ökad kompetens och ett utvecklat professionellt förhållningssätt i mötet med och vid behandling av patienter med yrsel och balansrubbningar.
Kursen är en valbar kurs i Fysioterapeutprogrammet 180 hp. Kursen kan även läsas som fristående kurs eller som en del inom Masterprogrammet i Arbetsterapi/ Folkhälsovetenskap/Fysioterapi/Logopedi/Medicinsk pedagogik/ Omvårdnadsvetenskap.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för respektive huvudområde, t ex fysioterapeut, läkare eller motsvarande om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om minst 15 hp (kandidatuppsats eller motsvarande fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse:
- förklara balanssystemets uppbyggnad, funktion och patofysiologi
- förklara och visa förståelse för hur olika biologiska och psykologiska faktorer kan påverka upplevelse av symtom samt förlopp och behandlingseffekter vid yrsel och balansrubbningar
Färdighet och förmåga:
- självständigt tillämpa fördjupade kunskaper om balanssystemet vid klinisk bedömning och behandling av patienter med yrsel och balansrubbningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- värdera aktuell forskning inom ämnesområdet
Kursinnehåll
- Balanssystemets anatomi, fysiologi och patofysiologi
- Postural kontroll
- Otoneurologiska undersökningsmetoder
- Klinisk bedömning och evidensbaserad behandling vid yrsel och balansrubbning av olika genes
- Biologiska och psykologiska faktorers påverkan på upplevelse av yrsel och balans
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap.
Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Arbetsformerna stimulerar och stödjer studentens utveckling till professionell kompetens samt förbereder studenten för samarbete i yrkeslivet.
Kursen omfattar i huvudsak föreläsningar, praktisk färdighet, basgrupp, litteraturstudier, skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på ingående obligatoriska moment. Obligatoriska moment är basgrupper, skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier. Examination sker genom bedömning av skriftliga arbeten samt muntliga examinationer individuellt och i grupp vid slutseminarier.
Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.
Examinationsformerna får genomföras ett obegränsat antal gånger.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ejÖvrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Undervisningsspråket är svenska.
Institution
Institutionen för medicin och hälsaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.