Självständigt arbete (examensarbete) i Medicinsk pedagogik, magister, 15 hp
Master’s (60 credits) Thesis in Medical Education, 15 credits
8MM311
Huvudområde
Medicinsk pedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Madeleine Abrandt Dahlgren, Annika Lindh FalkKursansvarig
Elin EkbladhStudierektor eller motsvarande
Elin EkbladhKontaktinformation
Elin Ekbladh
Liselotte Lundberg
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN2 | Masterprogrammet i medicinsk vetenskap | 2 (VT 2023) | 202304-202323 | Svenska | Linköping, US | |
MMIN2 | Masterprogrammet i medicinsk vetenskap | 4 (VT 2023) | 202304-202323 | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
Medicinsk pedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1EKursen ges för
- Masterprogrammet i medicinsk vetenskap
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp med relevans för medicinsk pedagogik inklusive examensarbete om minst 15 hp
eller
Yrkesexamen 180 hp med relevans för medicinsk pedagogik inklusive fördjupningsarbete om minst 15 hp - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
- Godkänd kurs Vetenskaplig forskningsmetodik inom medicin I, 7,5 hp
- Godkänd kurs Hälsa, kvalitet och interprofessionellt lärande, 7,5 hp
- Godkänd ämnesspecifik kurs på avancerad nivå inom medicinsk pedagogik, 7,5 hp
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- identifiera vetenskapliga problem som leder till kunskapsutveckling inom huvudområdet och relatera dessa till pågående forskning
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- formulera vetenskapliga hypoteser och frågeställningar
- välja och tillämpa en teori/modell och kunna motivera valet
- tillämpa en forskningsmetod, genomföra en fördjupad analys och sammanställa sina resultat
- redogöra muntligt och skriftligt för sina resultat och på en fördjupad nivå diskutera dessa i relation till aktuell forskning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska, värdera och diskutera det egna och andras examensarbeten
- reflektera över egen professionell utveckling
Kursinnehåll
Kursen utgör det självständiga arbete som krävs för magisterexamen i medicinsk pedagogik.
Examensarbetet ska fokusera på en problematik med inriktning mot medicinsk vetenskap som motiverar forskning inom huvudområdet. Kursens huvudsakliga innehåll är fördjupad tillämpning av medicinsk vetenskapsteori, etik, statistik och forskningsmetodik, genomförande och skriftlig framställan av ett självständigt arbete med relevans för huvudområdet medicinsk pedagogik.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen.
Under utbildningen samverkar studenterna i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Undervisningsformerna i denna kurs är seminarier och självständiga studier under handledning som leder fram till ett examensarbete. Arbetet genomförs med mycket hög grad av självständighet och eget ansvar och den personliga och professionella utvecklingen dokumenteras i studentens individuella portfolio.
Examination
Kursen examineras genom ett individuellt skriftligt självständigt arbete inom huvudområdet medicinsk pedagogik med efterföljande respondent- och opponentskap. Seminarier utgör obligatoriska moment på kursen och aktivt deltagande i dessa är en förutsättning för godkänt. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften.
Kursen får examineras ett obegränsat antal gånger av de studenter som inte uppnått godkänt resultat. Handledningstiden är dock begränsad.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Masterprogrammet i medicinsk vetenskap. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PM15 | PM | 2 hp | U, G |
LM15 | Litteratur och metod | 2 hp | U, G |
PO15 | Portfolioreflektion | 1.5 hp | U, G |
AA15 | Aktiv åhörare examensarbetesseminarier | 1.5 hp | U, G |
ES15 | Examensarbetesseminarie | 6.5 hp | U, G |
FE15 | Slutversion examensarbete | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.