Litteraturfördjupning inom Arbetsterapi, 7.5 hp
Literature Course in Occupational Therapy, 7.5 credits
8MM332
Huvudområde
ArbetsterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Elin EkbladhKursansvarig
Elin EkbladhStudierektor eller motsvarande
Elin EkbladhKontaktinformation
Elin Ekbladh
Liselotte Lundberg
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
MMIN2 | Masterprogrammet i medicinsk vetenskap | 1 (HT 2021) | 202135-202202 | Svenska | Linköping, US | V |
MMIN2 | Masterprogrammet i medicinsk vetenskap | 3 (HT 2021) | 202135-202202 | Svenska | Linköping, US | V |
Huvudområde
ArbetsterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogrammet i medicinsk vetenskap
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i huvudområdet arbetsterapi eller annat relevant huvudområde
eller
Yrkesexamen 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i huvudområdet arbetsterapi eller annat relevant huvudområde - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- beskriva aktuell forskning inom ett valt fördjupningsområde inom arbetsterapi
- förklara såväl teorier som tillämpning inom det valda fördjupningsområdet
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- tillämpa en metod för litteraturgranskning
- kommunicera den aktuella vetenskapliga forskningen genom ett skriftligt fördjupningsarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- värdera aktuell forskning inom valt fördjupningsområde samt relatera det valda fördjupningsområdet till andra vetenskapsområden
- analysera och dra slutsatser grundat på insamlat material samt relatera resultat till såväl teori som tillämpning inom arbetsterapi
Kursinnehåll
Kursens huvudsakliga innehåll är en litteraturfördjupning i arbetsterapi inom medicinsk vetenskap. Litteraturfördjupningen sker inom ett område av särskilt intresse för studenten och resulterar i ett individuellt skriftligt fördjupningsarbete. Fokus är analys av kunskapsområdet och dess tillämpning där samspel mellan teori och praktik särskilt beaktas.
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap.
Under utbildningen samverkar studenterna i återkommande interprofessionella moment. Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.
Undervisningsformerna i denna kurs är litteraturstudier för framställan av individuellt skriftligt fördjupningsarbete samt seminarium.
Examination
Kursen examineras med individuell skriftlig inlämningsuppgift som också presenteras muntligt vid ett seminarium.
Individuell skriftlig inlämningsuppgift får examineras obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet för Masterprogrammet i medicinsk vetenskap. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.